سلام و عرض ادب
گاهی برخی دوستان در مورد ازدواج موقت سوال میپرسن، که آیا خوبه برای کنترل غریزه جنسی، سراغ ازدواج موقت بریم یا نه؟
به همین جهت در این پست میخواهیم به این سوال پاسخ بدیم.
البته توجه داشته باشید صحبت ما فعلا در مورد درستی یا نادرستی اصل ازدواج موقت نیست. (برای آگاهی نسبت به این مساله، به پست دوم مراجعه کنید.)؛ بلکه الآن به عنوان یک مسلمان شیعه که ازدواج موقت رو یک عمل جایز شرعی میدونه، میخواهیم از زوایای مختلف بررسی کنیم و ببینیم آیا این کار برای یک جوان در جامعه‌ی امروزی مناسب هست یا نه؟
 
برای پاسخ به این سوال، با ادامه مطلب همراه باشید
 
 
لازم به ذکره که صحبت ما در اینجا در رابطه با جوانها و نوجوانهایی است که بخاطر رهایی از مشکل شهوت، میخوان سراغ ازدواج موقت برن؛ نه افرادی که صرفا دنبال تنوع‌طلبی و هوسرانی هستند.
 
اولین نکته‌ای که لازمه بهش دقت بشه، اینه که ما باید یاد بگیریم نگاهمون رو در زندگی، از یک نگاه بسیط و تک‌بُعدی خارج کنیم. باید بتونیم در مسائل مختلف، همه جانبه نگاه کنیم.
بنابراین از همین ابتدا باید بگم که هیچگاه ما نمیتونیم بگیم ازدواج موقت برای همه خوبه، یا برای همه بده! بلکه باید شرایط و جوانب مختلف رو سنجید.
من چند جنبه‌ی مهم رو ذکر میکنم، تا کاملا منطقی، اونها رو بررسی کنیم.
 
ابتدا باید دقت بشه که ازدواج موقت شرایطی داره؛ از جمله تعیین مدت و تعیین مهریه، و اجازه‌ی ولی (پدر) دختر در صورتی که باکره باشه. بنابراین کسی که میخواد سراغ ازدواج موقت بره، از ابتدا حداقل با دوتا مساله‌ی مهم مواجه میشه. یکی اجازه‌ی پدر است. پس اگر فردی که قصد ازدواج موقت داره، دختر باشه؛ از همین ابتدا راه براش بسته است؛ مگر اینکه پدرش رضایت بده (البته در شرایط خاصی برخی مراجع گفته‌اند که نیاز به اجازه پدر نیست. اما فعلا وارد بحثش نمیشیم). و اگر هم پسر باشه، نمیتونه با دختر مجرد دیگه‌ای ازدواج کنه؛ مگر با رضایت پدر دختر. و غیر از اینها فقط میمونه ازدواج پسر با زنان بیوه.
مساله‌ی بعد، پرداخت مهریه است. معمولا این احتمال خیلی ضعیفه که خانمی پیدا بشه که با مهریه‌ی بسیار کم، حاضر به ازدواج باشه. مثلا فرض کنید که برای این کار، ماهانه مجبور به پرداخت یک میلیون تومان میشید. باید ببینید آیا براتون مقدور است؟ و اگر چنین توان مالی دارید، آیا بهتر نیست که سراغ ازدواج دائم و زندگی پایدار برید؟
 
یکی دیگه از شرایط ازدواج موقت، اینه که اگر در رابطه جنسی، دخول صورت بگیره؛ لازمه که خانم، مدتی عدّه نگه داره و مجددا با شخص دیگه‌ای ازدواج نکنه؛ بجز زنان یائسه، که حداقل پنجاه سال قمری دارند (که نظر فقها در مورد پنجاه سال یا بیشتر، کمی مختلف است). بنابراین از همینجا شما باید متوجه بشید در سایتهایی که یک خانم جوان، خودش رو برای ازدواجهای ساعتی با افراد مختلف معرفی میکنه، در حقیقت فقط اسم کارش رو گذاشته ازدواج موقت؛ و حقیقتا فرقی با زنا نداره.
 
مساله‌ی مهم دیگه اینه که در شرایط فرهنگی فعلی جامعه‌ی ما، ازدواج موقت عمل خوبی شناخته نمیشه. و خوب یا بد، به هر حال این فرهنگ فعلی جامعه‌ی ماست، و اگر کسی بخواد بر خلافش عمل کنه، قطعا براش تبعاتی داره‌. یعنی شخصی که دنبال ازدواج موقت میخواد بره، باید ببینه میتونه این مساله رو به خانواده و اطرافیانش بگه یا نه؟ و اگر نمیتونه، آیا واقعا براش مقدوره که این کار رو مخفیانه انجام بده؟ و آیا دچار دردسرهایی نمیشه؟
بالاخره هر فردی باید این مسائل رو با تمام جزئیات، مد نظر داشته باشه. حتی جزئیاتی مثل اینکه بالاخره نیاز به یک مکان برای ملاقات هست. آیا توانایی فراهم کردن چنین مکانی هست؟ و اگر طرف مقابل، مکانی رو فراهم میکنه، آیا از تمام جهات میشه بهش اطمینان کرد؟
گل رز
 
جنبه‌ی بسیار مهم دیگه، توجه به روحیاته. درسته که اصل ازدواج موقت، برای برطرف کردن نیاز جنسیه؛ اما نمیشه به تاثیرات روحی و عاطفیش هم بی‌توجه بود.
به عنوان مثال، بالاخره طرف مقابل شما (خصوصا اگر شناخت درستی نسبت بهش نداشته باشید)، ممکنه روحیات یا عقایدی داشته باشه که با شما ناسازگار باشه. درسته که قرار نیست باهاش زندگی کنید، اما بالاخره حداقل یک رابطه‌ی دوستانه شکل میگیره؛ و همونطور که یک دوست خیلی بر انسان تاثیرگذاره، و انسان نمیتونه با هر کسی دوست بشه؛ در اینجا هم همین مسائل رو باید لحاظ کرد.
 
و مهم‌تر اینکه انسان با توجه به روحیه‌ی خودش، باید دقت کنه که دچار تنوع‌طلبی نشه. خصوصا برای فرد جوانی که قصد داره در آینده زندگی مشترک تشکیل بده. به همین دلیل اصلا توصیه نمیشه که فردی بخواد هرچند وقت، با افراد مختلفی رابطه داشته باشه. هر کسی باید دقت کنه که با توجه به روحیات خودش، طوری نشه که در زندگی مشترک آینده‌اش دچار مشکل بشه. و همچنین مثلا اینطور نباشه که الآن فردی هست که حاضر به ازدواج یک یا چند ماهه است، ولی بعد از اون، دیگه نشه ازدواج دیگری (موقت یا دائم) کرد، و همین باعث بشه که بعدش شرایط کنترل شهوت سخت‌تر بشه.
 
یکی دیگه از اساسی‌ترین نکات، اینه که حالا اگر کسی تصمیم به این کار گرفت، از کجا موردی رو پیدا کنه؟! برخی گویا چنین تصور میکنند که تمام شرایط مهیاست، و فقط لازمه که اونها خودشون رو راضی به این کار کنند! در حالی که اصلا اینطور نیست. بله، ممکنه یک فردی از جایی کسی براش جور بشه. اما اکثر افراد اصلا دسترسی به فردی برای ازدواج موقت ندارند، و شاید چشمشون فقط به تعدادی سایت و کانال مخصوص این کار باشه. اما واقعیت اینه که پیدا کردن همسر از این سایت و کانالها، کار راحتی نیست و از جهات مختلفی سخته. همونطور که گفتم برخی افرادش اصلا دنبال ازدواج موقت نیستند؛ به برخی اعتماد کردن سخته؛ مهریه‌ی خانمها در حد توان یک جوان ساده نیست، و... .
 
البته در کنار این صحبتها، یادمون نره که اگر شرایط چنین کاری واقعا فراهم بشه، جلوگیری از گناه خودارضایی و تبعات اون میکنه؛ که این نکته هم مهمه.
 
خلاصه اینکه
همونطور که در ابتدا گفتم، ما قرار نیست به کسی بگیم این کار رو انجام بده یا نه؛ و آنچه گفتیم صرفا هشدارهایی بود که فرد با چشم بازتری زوایای مختلف این کار رو ببینه. گرچه با توجه به این مطالب، توصیه‌ی کلی ما اینه که وقتی شرایطش نیست، سراغ این کار نرید. و خصوصا اگر خودتون یا از طریق فرد مطمئنی، کسی رو سراغ ندارید؛ سراغ سایتهای مخصوص این ازدواج نرید، و اصلا ذهنتون رو هم درگیر این مساله نکنید. چون این کار باعث میشه فقط تشنه‌تر بشید، و از طرفی ببینید که شرایطش رو هم ندارید. و اگر هم کسی واقعا شرایطش رو داره و خصوصا از جهت مالی میخواد مبلغ زیادی رو ماهانه خرج کنه، پس چرا دنبال ازدواج دائم نره؟ تلاشش رو بذاره روی اینکه یک ازدواج دائم کم‌خرج انجام بده.
پس با توجه به این نکات، خوبی‌ها و بدی‌های این اقدام رو با توجه به شرایط خودتون بسنجید و تصمیم بگیرید.
و لطفا توجه داشته باشید این پست جهت ترویج یا عدم ترویج ازدواج موقت نیست؛ بلکه آنچه گفته شد خطاب به جوانان عادی جامعه، با توجه به شرایط فرهنگی امروز جامعه است (که گاهی استثنائاتی هم داره).
لا اله الا انت
 
تذکر۱: مطالب بالا بیشتر برای افرادی است که صرفا مشکل خودارضایی دارند و به واسطه‌ی ازدواج موقت میخوان از این کار رهایی پیدا کنند. اما اگر دختر و پسر جوانی هستند که همدیگه رو میشناسند و احیانا با همدیگه رابطه‌هایی در غیر چارچوب شرعی دارند؛ با توجه به شرایطشون (از جهت سن و سال، پدر داشتن یا نداشتن دختر، میزان ارتباط صورت گرفته...) به فتوای مرجع تقلیدشون مراجعه کنند، که اگر احیانا راهی داره، این رابطه رو در چارچوب ازدواج موقت ادامه بدن. و در غیر این صورت، لازمه که ارتباط رو قطع کنند.
 
تذکر۲: همونطور که میدونید، کنترل غریزه‌ی جنسی شرعا از طریق یکی از این سه راه، ممکنه: یا ازدواج دائم، یا ازدواج موقت، یا حفظ عفت به واسطه‌ی خودنگهداری و دوری از مسائل جنسی.
بنابراین، کسانی که واقعا راه اول و دوم براشون بسته است، لازمه که با تلاش و جدیت، و با به کار بردن راهکارهای عملی مناسب، خودشون رو حفظ کنند. و گرچه دشوار باشه، اما قطعا شدنی است.