سلام به همه
با یک پست جنجالی پیرامون ازدواج موقت در خدمتتون هستیم
 
چرا ازدواج موقت حلاله؟!
فرق ازدواج موقت با زنا چیه، جز اینکه اسمش رو گذاشتن ازدواج؟!
وقتی در ازدواج موقت میشه حتی رابطه‌ی یک ساعته داشت، پس چه فرقی با زنا و فحشا داره؟!
شما آقایون حاضر میشید خواهر خودتون صیغه بشه؟!
آیا صیغه، خیانت به همسر محسوب نمیشه؟!
ازدواج یک پیوند مقدسه. چرا اسم کاری که بر اساس هوسرانیه رو میذارید ازدواج؟!
به نظر شما همچین کاری با عقل جور درمیاد که میگید حلاله؟!
آیا جز اینه که ازدواج موقت، ابزاری برای هوسرانی مردان و سوءاستفاده از زنهاست؟!
ازدواج موقت
اینها نمونه‌هایی از سوالهایی است که پیرامون ازدواج موقت، به ذهن افراد میاد و سوال میکنن.
در این پست میخواهیم تا حدی بررسی بکنیم، تا ببینیم آیا ازدواج موقت واقعا یک عمل منفور به حساب میاد؟ یا اینکه بر اساس اصول و ضوابط درستیه؟
 
با ادامه مطلب همراه باشید
 
 
ابتدا عرض کنم که این پست صرفا جنبه‌ی علمی و دانستنی داره؛ و برای استفاده‌ی عزیزانی است که این نوع ازدواج رو عملی کاملا نادرست میدونن. و به لحاظ سایت ما، یک مطلب کاملا متفرقه محسوب میشه. که در اینجا خواهیم گفت سیستم ازدواج در اسلام، چارچوبی کاملا حساب شده و منطقی داره. اما اینکه آیا به شما توصیه میکنیم سراغ ازدواج موقت برید یا نه؛ این رو در پست اول این مطلب، کاملا توضیح دادیم. (لینک)
 
نکته‌ی دوم که لازم به ذکره، لطفا هنگام خوندن این متن؛ هرگونه آداب و رسوم و فرهنگ خاص، یا هرگونه تعصب خاصی رو کنار بذارید. در این متن فقط و فقط نگاهمون به این مساله، یک نگاه کاملا منطقیه؛ نه نگاهی احساسی یا متعصبانه.
 
و نکته‌ی سوم اینکه قبول داشتن ازدواج موقت، از اختصاصات مذهب شیعه است، که طبق قرآن و روایات اهل بیت، به خوبی از منابع دینی قابل اثباته. اما در اینجا ما به دنبال اثبات فقهی این عمل نیستیم؛ بلکه میخواهیم به اشکالاتی که بین عموم مردم رایج است، بپردازیم. و شاید اینطور صحبتها رو کمتر جایی گیر بیارید.
 
از اینجا وارد اصل مطلب میشم.
قبل از هرگونه صحبتی، لازمه با شرایط ازدواج موقت آشنا باشیم. چون قبل از اینکه بخواهیم بگیم چیزی خوبه یا بد؛ اول باید دقیق بشناسیمش.
احکام ازدواج موقت
از جمله شرایط ازدواج موقت عبارتند از:
باید عبارات عقد، به زبان آورده بشه (چه عربی، چه فارسی)
در ضمن عقد، باید مدت صیغه دقیقا معلوم باشه
در ضمن عقد، باید میزان مهریه مشخص باشه (حتی اگر خیلی کم باشه)
در هر عقد ازدواجی، باید دو طرف رضایت داشته باشند
برای دختران باکره، نیاز به اجازه‌ی پدر یا پدربزرگ دختر است
اگر خانمی به سن یائسگی نرسیده (حداقل پنجاه سال قمری)، در صورت دخول، باید بعد از تمام شدن مدت ازدواج، عده نگه داره؛ یعنی تا مدت مشخصی (حدود دو ماه) حق نداره مجددا با شخص دیگری ازدواج کنه (چه دائم چه موقت).
 
تا همینجا که با شرایط این نوع ازدواج آشنا شدیم، می‌فهمیم که پس یک سری اصول و قوانینی داره که هیچ کدوم از اینها در زنا نیست.
اما باز هم برخی ممکنه بگن که درسته چارچوب‌هایی داره؛ اما نتیجه‌اش با فحشا یکی میشه. یعنی یک مرد خیلی راحت میتونه هوسرانی کنه و زنهای متعددی رو صیغه کنه؛ همونطور که میتونه با زنهای مختلفی، رابطه‌ی نامشروع داشته باشه. و از جهت زمان رابطه هم هرطوری که دلش بخواد، میتونه معین کنه.
 
در پاسخ به این مطلب، باید گفت که اینگونه اشکالات، ناشی از تک‌بُعدی نگاه کردن به قضیه است. خیلی از اینگونه اشکالات، به خاطر اینه که واقع‌نگری نداریم که ابعاد مختلف یک مساله رو ببینیم، و خیلی اوقات سراغ فرضهای غیرواقعی میریم.
بذارید بیشتر توضیح بدم. مثلا در همون ازدواج دائم، اگر هر انسان یک سر و دوگوشی به خواستگاری یک دختر خانم اومد؛ اون دختر هم فورا قبول میکنه؟ :/
قطعا نه؛ بلکه تمام شرایط رو میسنجه، و بعد اگر حس کرد گزینه‌ی مناسبی است، باهاش ازدواج میکنه. حالا اگر خانمی خودش انتخاب اشتباهی انجام داد (مثلا حاضر شد با فرد معتاد یا شرابخواری ازدواج کنه)، یا اگر خیلی زود ازدواجشون منجر به طلاق و جدایی شد؛ آیا باید بگیم خدایا چرا ازدواج رو حلال کردی؟ و چرا از اول، راه ازدواج رو باز گذاشتند؟!
برخی فکر میکنن ازدواج موقت یعنی به دام هوس انداختن و از بین بردن عفت خانمها؛ در حالی که هر انسانی عقل داره و حتی توی ازدواج موقت هم هر کسی اول شرایط رو میسنجه، و بعد تصمیم میگیره. بذارید مثال بزنم.
مثلا صیغه شدن ساعتی. با شرایطی که در بالا خوندیم که اگر دخول صورت بگیره، زن باید عده نگه داره؛ کدام خانم حاضر میشه تن به چنین ازدواجی بده؟! چون اینطوری بخاطر یک ساعت، تا حدود دو ماه، حق ازدواج مجدد نداره. (و البته اینهایی که توی فضای مجازی میگن صیغه‌ی ساعتی میشن؛ یعنی عملا دارن کار غیرمشروع انجام میدن، و فقط اسمش رو گذاشتن صیغه). و حالا اگر به هر دلیلی خانمی هم پیدا بشه که این شرایط رو بپذیره، بالاخره خودش جوانب رو سنجیده و حاضر به این کار شده. و نباید یادمون بره که رضایت طرفین، در ازدواج شرطه. در نتیجه اینکه یه مرد در چارچوب ازدواج موقتهای ساعتی، هر ساعتی با خانمی باشه؛ یک فرض کاملا تخیلی است و احتمال وقوعش خیلی پایینه.
و بنابراین اینکه گفته بشه آقا! خود آقایون حاضر به صیغه شدن خواهرشون هستند؟!؛ این هم سوال نابجایی است. چون جواب این سوال اینه که یک پدر یا یک برادر، همونطوری که حاضر نیست دختر یا خواهرش به عقد دائم هر فردی دربیاد، در ازدواج موقت هم همینطوره. یعنی همیشه، ملاک، انتخاب راهی است که به صلاح دختره. و جدا از تعصبهای بیجا، چه دلیلی داره که یک دختر جوان و باکره، که موقعیت ازدواج دائم رو داره، بخواد سراغ ازدواج موقت بره؟! پس وقتی چنین ازدواجی به صلاحش نیست، قطعا به این دلیل، پدر و برادرش هم مخالف هستند؛ همونطور که در ازدواج دائم هم قبول نمیکنند با هر کسی ازدواج کنه. و این اصلا ربطی به غیرتی شدن یا تعصب نداره. بله، حالا مثلا برای یک خانمی با شرایط خاص (مثل اینکه مطلقه باشه و ازدواج دائم هم نتونه بکنه)، میتونه ازدواج موقت مناسب باشه.
پس قبل از هر چیز، بهتره هنگام مواجهه با این بحث، افراد از این فکر و خیالها بیرون بیان، که الآن صف انبوهی از انواع زنان و دختران، آماده ایستادند برای ازدواج موقت؛ و مردها هم به هر نحوی که خواستن میتونن انتخاب کنن. گرچه در شرایط خیلی خاصی، عده‌ای گزینه‌های بیشتری براشون فراهم باشه؛ که در همون موارد هم نباید فراموش کرد که خود خانمهایی که چنین اقدامی میکنند، رضایت دارند.
صیغه
 
در واقع نکته‌ی کلیدی اینه که در دین اسلام، یک سری قوانین کلی صحیح وجود داره، که برای مواقع لازم، راه باز باشه. اما اگر برخی افراد از این چارچوبها سوء استفاده کنند، مشکل از افراده، نه محدوده‌ی قوانین الهی.
نمیشه گفت غذا خوردن باید حرام باشه، چون یه عده پرخوری میکنن! در ازدواج هم همینطوره. ما در خود ازدواج دائم هم آسیبهای فراوانی داریم، اما نمیشه گفت بخاطر وجود این آسیبها، کلا ازدواج رو نادرست بدونیم؛ بلکه خیلی از این آسیبها رو با عقلی که خدا داده میشه جلوگیری کرد؛ و برخیش هم به اجبار شرایطه و اصلا ربط مستقیمی به ازدواج نداره.
 
از همینجا، نکته‌ی دیگری که باید توجه کرد؛ اینه که اگر برخی شرایط خاص، انسان رو مجبور به چنین ازدواجی کنه؛ ایراد به این نوع ازدواج نیست؛ بلکه اون شرایط رو باید درست کرد. و این اتفاقات در هر ازدواجی (دائم یا موقت) میتونه رخ بده. مثلا خانمی بخاطر وضعیت بد اقتصادیش، یا برای پول جور کردن برای درمان مادرش؛ مجبور به ازدواج با مرد سالخورده و پولداری میشه. اینگونه واقعیات، تلخه؛ اما ایرادش متوجه ازدواج نیست. بلکه بالاخره این ازدواج رو خود فرد ترجیح داده و از شرایط قبلش براش بهتر بوده که حاضر به چنین کاری شده.
 
باز هم تاکید میکنم. این نکته خیلی مهمه که بدونیم اسلام نخواسته محدودیت‌های سخت بذاره؛ و راه رو باز گذاشته. اما دیگه خود افراد باید عقل و شعور به خرج بدن، و راهی که مناسب‌تره رو انجام بدن.
 
از همینجا گریزی بزنم به مساله‌ای که اخیرا مطرح شده به عنوان کودک همسری. ببینید قوانین الهی چقدر کار بشر رو راحت کرده؛ اما قوانین انسانی چقدر دست و پاگیر بشر میشه.
از نظر اسلام، نیاز جنسی به عنوان یک نیاز انسانی، به رسمیت شناخته شده؛ و اصلا لازم نیست فردی که به سن بلوغ میرسه، با هزار زحمت خودش رو مثلا تا ده سال بعد نگه داره. بلکه کاملا در انتخاب مسیرش آزاده. میتونه از همون اول بلوغ ازدواج کنه و نیاز جنسیش رو برآورده کنه؛ و اگر هم میتونست صبر کنه، میتونه ازدواجش رو برای آینده بذاره. و این هم فراموش نشه که ازدواج کردن، الزاما به معنی رفتن سر خونه و زندگی و خرجی دادن به زن و بچه، و فرزندآوری نیست. حجم بالایی از پسر و دخترهای ما از همین سنین بلوغ، با همدیگه دوست میشن؛ در حالی که میشه همین دوستی در چارچوب یک رابطه‌ی متعهدانه و شرعی (یعنی عقد ازدواج) شکل بگیره؛ و نه اینجور باشه که بدون هیچ تعهدی، پسر و دختر بعد از مدتی بخوان برن دنبال دوست جدید؛ و نه اینطور که اگر به همدیگه وابسته شدن، بعدا بخاطر مسائل مختلف، به هم نرسن و شکست عاطفی بخورن. اما خب نه تنها فرهنگ‌سازی درستی نشده؛ بلکه از اون طرف میخوان کلا راه قانونی اینطور ازدواجها رو هم ببندن.
ضمن اینکه برخی ازدواجها هم راه‌حلهایی برای ایجاد محرمیتهای ضروری است (مانند فرزندخواندگی و...) که نباید راهکار آن را بست.
حالا اگر به قول خود این افراد، ازدواجهای سن خیلی پایین، ناشی از مشکلات اقتصادی و فرهنگی است؛ پس عقل حکم میکنه که زحمت بکشند و مشکلات اقتصادی و فرهنگی رو حل کنند؛ نه اینکه در ازدواج رو تخته کنند!
 
البته اشتباه برداشت نشه. من نمیخوام بگم توی چه سنی ازدواج کنید؛ اما صحبتم اینه که باید هر کسی با توجه به شرایطی که داره (از جهت فرهنگی، خانوادگی، نیاز جنسی و...)، تصمیم درست رو بگیره. پس نباید راه رو بست یا محدود کرد.
ازدواج ساده
 
نکته‌ی خیلی مهم دیگه در رابطه با ازدواج موقت اینه که این نوع ازدواج، اصل و اساس نیست؛ بلکه یک راهکار برای موارد خاصه. و اگر ضرورت یا نیازی به این کار نباشه؛ جزء کارهای مکروه محسوب میشه، و حتی برخی علما گفتن احتیاط اینه که انجام نشه.
 
مساله‌ی بعد اینه که ما نباید تعاریف غلطی از خودمون ارائه بدیم، و بعد بگیم ازدواج موقت با تعریف ما از ازدواج، جور درنمیاد. ازدواج ابعاد مختلفی داره، و تمام ابعاد اون رو در یک ازدواج دائم میشه پیدا کرد. اما اینطور نیست که اگر برخی از اون ابعاد وجود نداشت، بگیم پس کلا این دیگه ازدواج نیست. همونطور که گفته شد، ازدواج موقت هم چارچوبهای مخصوص خودش رو داره و تعهدات خاصی رو برای طرفین ایجاد میکنه؛ اما تعهداتی کمتر از ازدواج دائم. همونطور که در خود ازدواج دائم هم اگر مثلا به دلیلی، کسی مجبور شد با فردی که چندان بهش محبت نداره ازدواج کنه؛ نمیگن دیگه کلا ازدواجی نیست؛ بلکه ازدواج کاملی شکل نگرفته. یادمون نره که گرچه ازدواج فقط به رابطه‌ی جنسی نیست؛ اما راه پاسخ به نیاز جنسی، فقط در ازدواجه. (البته پاسخ به این نیاز، جدا از کنترلش در زمان مجردی است)
 
و نکته‌ی آخر اینکه همونطور که گفته شد، ازدواج موقت نباید بر اساس تنوع‌طلبی باشه. بنابراین اگر مردی با وجود داشتن همسر مناسب، سراغ زنان دیگه‌ای در قالب ازدواج موقت رفت، قطعا کار نادرستی کرده. اما باز هم به این معنا نیست که بگیم پس الزاما درِ ازدواج موقت بسته بشه تا کسی از این کارها نکنه. مثلا در همین فرضی که مرد، همسری داره؛ اگر واقعا ضرورتی به ازدواج موقت پیش بیاد (مثل اینکه همسرش یک بیماری داره و نمیتونه نیاز جنسیش رو برآورده کنه؛ یا مثلا چند ماه دور از همدیگه هستن و تحمل این شرایط سخته)، در اینجا دیگه نمیشه گفت مرد حق چنین کاری رو نداره.
صیغه ازدواج موقت
 
آخر سخن اینکه سعی کنیم پیرامون چنین پدیده‌هایی در اطرافمون، نگاهی همه‌جانبه و جامع داشته باشیم، تا دچار فرضها یا مغالطه‌های نادرست نشیم. گاهی اینقدر ذهن ما رو درگیر شبهات میکنن که از یک موضوع ساده، غول میسازیم.
اگر سوال یا ابهامی بود، در خدمتتون هستم.