قبلا هم گفته بودم که اگر می خواهی کاری را انجام دهی باید اون کار رو کوچک کنی. اما در این تجربه می خوام بگم که در واقع باید انقدر کوچک کرد که دیگه هیچ بهانه ای برای انجام ندادنش نداشته باشی.

من همیشه یکی از بزرگترین مشکلاتم در ایجاد یک عادت و یا شروع یک کار جدید در واقع همون شروعش و یا اولین گام بوده. اگر شما هم ایده های زیادی دارید و یا می دونید که اگر یک کاری رو در زندگی انجام بدین می تونه نتایج بزرگی براتون داشته باشه ولی هیچ وقت اون کار رو شروع نکردید نگران نباشید این یکی از خصوصیات انسان هست که از تغییر وضعیت فعلی خودش بیزاره و تا می تونه در برابر تغییر مقاومت میکنه.

ادامه این پست در ادامه مطلب>

مدتی پیش یک کتابی رو خوندم که عنوانش همین عنوان پست من هست Mini Habits: Smaller Habits, Bigger Results

من قصد ندارم اون کتاب رو اینجا کامل بزارم ولی دوست دارم تجربیات خوبی که ازش داشتم رو اینجا با شما دوستان درمیون بزارم و فکر میکنم که می تونه خیلی مفید باشه.

جالبه که نویسنده کتاب که در واقع مدرس روشهای ارتقا سطح زندگی و کمک به افراد برای موفقیت در زندگی هست میگه: “من دوست داشتم که به روزی نیم ساعت نرمش کردن عادت کنم ولی هیچ وقت حتی اون رو شروع نکردم و هر وقت که می خواستم شروع کنم به دلیلی نشده.”

معجزه روزی اتفاق میفته که یک حرکت شنا میره! و روز بعد هم فقط یک شنا و همین طور ادامه میده و بعد از مدتی بدون اینکه متوجه باشه میبینه که عادت کرده به نرمش کردن روزانه!

خودش تعجب میکنه و میگه باید برای شروع اونو به طرز احمقانه ای کوچک کرد! واقعا یک شنا یا یک حرکت بارفیکس یا حتی یک دراز نشست شاید از  نظر خیلی ها نرمش محسوب نشه ولی می تونه شروعی باشه برای ایجاد یک عادت در خود.

اگر می خواهی به مطالعه عادت کنی کافیه خودت رو مجبور کنی که روزی یک خط (جمله) از کتابی رو بخونی . حتی یک صفحه یا پاراگراف هم نه فقط یک جمله!!

واقعا باید به شکل کاملا احمقانه ای کوچک کنیم تا شروع کنیم بعد میشه با عادت کردن به همون و از بین رفتن مقاومت ذهن در مقابل اون تغییر، بهش افزود. حتی این افزودن معمولا بصورت خودکار اتفاق میفته.

من الان دوتا عادت رو که به شدت کوچیک کردم رو مدتی هست شروع کردم که یکیش نوشتن تنها ۵۰ کلمه در هر روز و دیگری انجام دو حرکت شنا صبحها بعد از بیدار شدن از خواب هست .

حالا تنها کاری باید انجام بدی اینه که نذاری این زنجیر عادتهای کوچک پاره بشه. کم کم با همین عادتهای ریزه میزه می تونی به نتایجی در زندگی دست پیدا کنی که شاید سالها آرزوی رسیدن به اونها رو داشتی.

برای من که اینطور بوده، امیدوارم که برای شما هم مفید باشه.

این یک تجربه کوچک بود ولی می تونه تاثیر بزرگی در زندگی ما ایجاد کنه. پس همین الان دو یا سه عادت رو که دوست داری داشته باشی رو انتخاب کن و اون رو تا حد ممکن و حتی احمقانه کوچیک کن و شروع کن.

اگر هم فکر میکنی عادتهای انتخابیت قابل بیان کردن برای همه هست حداقل من خوشحال میشم که اینجا با من و دیگران در میون بزاری و اون حداقلی که انتخاب کردی رو هم ذکر کنی.

به امید نتایج بزرگ و اثربخش در زندگی همه ما

پی نوشت: رضا بودم، این متن نوشته من نیست ولی جالب بود ! حتما استفاده کنیم.