سلام 

.............

دوستان چند وقته میخواستم این مطلب رو قرار بدم پیشاپیش بگم که واسه ی این مطلب مطالعه شده .  حجاب از 3 بخش تشکیل شده که زن و مرد هم نداره همه باید حجاب داشته باشن کلیت حدودا یکیه ولی در جزئیات فرق داره .  

حجاب یعنی ؛

حیا در پوشش

حیا در رفتار

حیا در گفتار

حالا برای خیلی ها سوال شده حد مجاز حجاب چیه؟ قصد دارم توی چند تا پست این مطلب رو براتون بیان کنم .  

اولین بخش که همه درگیرش هستن!!! حیا در پوشش ، براتون خیلی خلاصه مینویسم که سریع بخونید !

(خانوم ها)

1- تنها مکانی که  آزاد بودنش مجازه ( نه اینکه آزادن بهش زل بزنن!!! ) گردی صورت ، خانوم های مسلمان اجازه ندارن موهاشون رو بریزن بیرون یا مچ پاشون رو نشون بدن 

امام صادق (علیه السلام): بر زن مسلمان جایز نیست که روسری یا چادر را طوری سر کند که موهای سرش از زیر آن دیده شود و باید موی سرش بطور کامل نزد نامحرم پوشیده باشد

رسول خدا(ص) می‌فرماید: برای زن جایز نیست مچ پایش را برای مرد نامحرم آشکار سازد و اگر مرتکب چنین عملی شد ،

اول اینکه: خداوند سبحان همیشه او را لعنت می‌کند. 

دوم اینکه: دچار خشم و غضب خداوند بزرگ می‌شود. 

سوم اینکه: فرشتگان الهی هم او را لعنت می‌کنند. 

چهارم: عذاب دردناکی برای او در روز قیامت آماده شده است. هر زنی که به خداوند سبحان و روز قیامت ایمان دارد زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمی‌کند و همچنین موی سر و مچ پای خود را نمایان نمی‌سازد و هر زنی که این کارها را برای غیر شوهرش انجام دهد دین خود را فاسد کرده و خداوند را نسبت به خود خشمگین کرده است

2- لباس باید به اندازه ای گشاد باشه که برجستگی های بدن معلوم نشه و از طرفی اون قدری نازک نباشه که اون چیزی که زیرش هست معلوم بشه

حضرت علی(ع) فرمودند: بر شما باد بر پوشیدن لباس ضخیم؛ چرا که هر کس لباسش نازک باشد، دینش نازک است .  

رسول خدا (صلی الله علیه واله) فرمودند: هلاکت زنان امت من در دو چیز است: «طلا و لباس نازک‌‌ ». ( شیخ مفید، امالی)

3- لباس نباید به گونه ای باشه که جلب توجه کنه ( حتی کفش! ) فکر کنم اینو همه متوجه اید که منظورم چیه!!! یعنی لباس شهرت نباشه بد نیست به متن زیر که از ایت الله بهجت هست توجه کنید
آیت الله بهجت (ره)

5214 - مقصود از لباس شهرت چیست و پوشیدن آن چه حکمى دارد؟ آیا چادر سفیدى که موجب انگشت  نما شدن شود از مصادیق لباس شهرت است؟

ج: لباس شهرت عبارت است از لباسى که از جهت جنس یا رنگ یا نحوه برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زىّ پوشنده لباس باشد و پوشیدن چنین لباس هایى حرام است. بنابراین پوشیدن چادر سفید به اقتضاى محل پوشش و شخص پوشنده باید ملاحظه شود.(استفتائات،ج4،ص177)

4- از زیورآلات عطر و لوازم آرایش نباید استفاده بشه

رسول خدا (صلی الله علیه واله) فرمودند:

1- زر و زیور خود را در منظر و دیدگاه غیرشوهر مگذار و در غیاب شوهر خود را خوشبو مکن و مچ پا را نشان مده اگر چنین کنید دینتان را تباه و خدا را به خشم آورده اید .  

امام صادق (علیه السلام): اگر زنی خود را خوشبو نماید و به خود عطر بزند حق ندارد از منزل خارج شود، حتی برای اقامۀ نماز نمی تواند به مسجد برود . 

امام صادق (علیه السلام): وقتی که زنی خود را خوشبو نماید و آرایش کند و از منزل خارج شود به تعداد افراد نامحرمی که او را با این وضعیت می بینند برایش زنا ثبت می گردد

امام صادق (علیه السلام): بر زن مسلمان جایز نیست که لباس های براق و رنگارنگ بر تن کند و از خانه خارج شود . 

امام باقر (علیه السلام): همانا رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلّم ) نهی فرمودند از اینکه زن خود را برای غیر شوهرش زینت کند که اگر این کار را نماید سزاوار است خدا او را در آتش جهنم بسوزاند . 

امام صادق (علیه السلام): هر زنی که خود را برای غیر شوهرش خوشبو و زینت کند هیچ نمازی از او قبول نیست تا وقتی که از این کارش غسل توبه کند همانند وقتی که برای جنابت خود غسل می کرد . 

امام صادق (علیه السلام): هر زنی که خود را به عطر خوشبو کند و از خانه بیرون رود خداوند و هفتاد هزار ملائکه او را لعنت کنند تا به خانه باز گردد

نوبتی هم که باشه نوبت آقایونه :

پوشش آقایون به دلیل اینکه مثل خانوم ها زیبایی ندارن آزاد تره البته نه اون جوری که شما فکر میکنید !

1-لباس نباید تنگ باشه! در واقع باید به حالتی باشه که برجستگی های بدن رو نمایان نکنه و اون قدر نازک نباشه که زیرش مشخص بشه!!! (بله عزیزم شما هم در مقابل پوششت مسئولی!)

2- به هیچ عنوان نباید خودشو شبیه خانوم ها کنه !! به هیچ وجه !!!

3-همونطور که قبلا هم گفته شده نباید لباسی بپوشه که جلب توجه کنه!

4-از نمایان کردن پر و پاچه هم باید پرهیز بشه! میگی نه؟ نگاه کن به این حدیث!

یکی از اصحاب پیامبر می‌گوید روزی نشسته بودم و لباسم کنار رفت و ران پایم پیدا شد. پیامبر که در حال عبور بودند، به من گفتند: ران خود را بپوشان که جزء عورت است . ( مسند احمد )

حضرت موسی ( علیه‌السلام ) آن‌ قدر بر پوشیدگی خود محافظت می‌کرد که مردم می‌پنداشتند وی بیماری جسمانی دارد. 

رسول خدا ( صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله ) درباره‌ی او می‌فرمود: همانا موسی مردی باحیا و پوشیده بود که به دلیل حیایش، هیچ نقطه از بدن وی دیده نشد و لذا هنگامی که می‌خواست وارد آب شود تا بدنش وارد آب نمی‌شد، لباس خود را بیرون نمی‌آورد؛ در حالی که بنی‌اسرائیل حیا نمی‌کردند و در برابر هم برای شستشو برهنه می‌شدند و به یکدیگر نگاه می‌کردند .  

امام صادق ( علیه‌ السلام ) پوشیدگی شدید لقمان را از علل حکیم شدن وی می‌دانند. ( قابل توجه کسانی که می گویند پوشش فقط برای زن است )

 

خب این از بخش حیا در پوشش حجاب هروقت تونستم بخش بعدی رو هم مینویسم با تشکر از شما که وقت گذاشتین و مطالعه کردین

یاعلی

منابع احادیث و استفتائات

پست 40 حدیث وبلاگ حجاب زن

پرتال انهار

خبرگزاری شبستان

تا پست بعدی خدانگهدار