من میخواستم بدونم که چی کار کنیم که شب جنب نشویم؟ یا کارهایی هست که به ما کمک کنه که کمتر جنب بشویم؟
...
...
مشاهده پاسخ در ادامه مطلب...
پاسخ: در مورد موضوع مورد نظر توجه شما را به نکات زیر جلب می کنیم که عمل به راهکارهای تقدیمی ان شاء الله راهگشا خواهد بود.
با توجه به این که احتلام برای جوانان در سن و سال شما پدیده ای طبیعی است بنابراین در صورت عاری بودن از زمینه های شخصی و اجتماعی رخداد، در بیداری و مستند نبودن به عوامل برخاسته از زندگی روزانه گناه و نقص هم تلقی نمی گردد پس وجود احتلام در زندگی جوان پدیده پذیرفته شده است اما سیکل تکرار آن به چندین عامل اساسی ارتباط پیدا می کند و نمی توان برای تمام جوانان سیکل هفته ای و کمتر و یا بیشتر معین نمود عوامل مؤثر هستند که سیکل تکرار آن را رقم می زنند. سه گروه عوامل در سیکل این پدیده مؤثرند: 1- عوامل سرشتی و ژنتیکی. 2- عوامل محیطی. 3- تغذیه.
...
1- از بین عوامل فوق عامل سرشتی و ژنتیکی در اختیار شما نیست و به توانایی های به ارث رسیده که میزان نیاز جنسی را رقم می زند بستگی دارد یعنی سیکل تکرار احتلام از ناحیه عامل ژنی وابسته به میزان نیاز جنسی فرد است.
...
2- عوامل محیطی: منظور از عوامل محیطی آن دسته از دیدنی ها، شنیدنی ها و پدیده های محیطی دیگر است که نیازهای جنسی فرد را برمی انگیزد. بسیار از اوقات دیدن صحنه های محرک موجب به اوج رسیدن توان جنسی و تخلیه آن در خواب می گردد. شاید شخصی که با این پدیده های تحریک کننده برخورد می کند مرتکب گناه نشود یعنی نگاه طبیعی و عاری از آلودگی داشته باشد ولی آن پدیده به صورت قهری اثر خود را بر سیستم زیستی گذارده و توان جنسی را افزایش می دهد و آن را سریع غنی ساخته و نیازمند تخلیه می نماید. بنابراین یک راه، تأثیر عوامل محیطی تحریک کننده است و آدمی بر این گروه عامل سلطه دارد و می تواند مطابق هدف خود آنها را به کارگیرد هم می تواند از این عوامل بهره برداری کند و میزان نیاز جنسی را افزایش دهد و هم می تواند با حذف پدیده های محرک از محیط زندگی خود میزان نیاز جنسی و توان جنسی را کاهش داده و به تبع آن سیکل تخلیه و احتلام را به عقب بیاندازد. بر همین اساس توصیه ما آن است که از تمام عوامل محیطی تحریک کننده پرهیز کنید و چشم از محرک های چشمی، گوشی و محرک های شنیداری بسته دارید تا میزان تأثیر این عامل را کاهش دهید.
...
3- عامل سوم تغذیه است. این عامل همانند عوامل محیطی عاملی ارادی است و تأثیر قهری زیستی دارد و با مصرف غذاهای پرانرژی و افزاینده توان جنسی، سیکل احتلام کوچک گشته و تکرار پذیری سریع و زده پیدا می کند، لذا توصیه می شود از غذاهایی که به سطح توان جنسی تأثیر مثبت دارد و آنها را افزایش می دهد اجتناب کنید. مانند: پیاز، تخم مرغ، ادویه های بسیار تند، غذاهای پرچرب و مصرف نوشیندنی در وسط غذا و گوشت قرمز و از طرف دیگر مصرف غذاهایی که تأثیر منفی دارند و توان جنسی را کاهش می دهد بیشتر استفاده کنید مانند سبزیجات، ماست و پنیر کم چرب، گوشت دریایی و...
...
در اینجا تذکر یک نکته ضروری است که عوامل محیطی شامل عوامل برانگیزنده قوت تفکر و تخیل نیز می شود. یعنی شنیدن و دیدن صحنه ها و مطالب محرک و از جانب دیگر تفکر بر روی آنها موجب توجه ذهنی و اشتغالات ذهنی به این گونه صحنه ها و مطالب خود به خود تأثیر در افزایش توان جنسی دارد و بیشتر اوقات این افکار موجب کوتاه شدن سیکل احتلام می گردد از این روی توصیه می شود اکیدا ذهن و فکر خود را به این گونه امور مشغول نسازید که فکر پریشان خواب پریشان می آورد.
...
اگر احتلام ناشی از تحریکات محیطی و خارجی و انجام برخی رفتارهای مقدماتی در زمان بیداری نباشد( صرفا خود بخودی باشد) ضرر ندارد با وجود این می توان به کمک راهکارهای زیر ان را تحت کنترل بیشتر در آورید. 
براى جلوگیرى از احتلام بیش از اندازه امور زیر توصیه مى گردد:
1- شب ها دو سه ساعت قبل از خواب چیزى نخورید، حتى مایعات.
2- سعى کنید محل خواب شما گرم نباشد و از رو انداز سنگین استفاده نکنید.
3- سعى کنید نیمه شب از خواب برخواسته و مثانه خود را تخلیه نمایید.
4- به ورزش و کارهایى از قبیل استحمام با آب سرد (در فصول مناسب) که موجب تقویت اراده و اعصاب مى شود مداومت کنید.
5- از پوشیدن لباس هاى تنگ و چسبنده پرهیز نمایید.
7- از دیدن صحنه هاى محرک و ... خوددارى کنید.
8- سعى کنید که بعد از اذان صبح و قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار شوید.
9- سعى کنید با طهارت بخوابید و از اذکار و دعاهایى که براى قبل از خواب و براى جلوگیرى از احتلام در مفاتیح ذکر شده نیز استفاده کنید 
10- از خوردن غذاهای محرک زا مثل تخم مرغ، فلفل، پیاز، سیر و ... کمتر استفاده کنید.
11- از دست ورزی با خودتان اجتناب کنید.
12- از دَمَر خوابیدن خودداری کنید.
13- ازدعایی که برای جلوگیری از احتلام در مفاتیح الجنان بیان شده کمک بگیرید که بسیار موثر است
...
اَللَّهُمَّ اِنّی اَعوذُ بِکَ مِنَ الاِحتِلامِ وَ مِن سوءِ الاَحلامِ وَ مِن اَن یَتَلاعَبَ بِیَ الشَّیطانُ فِی الیَقظَةِ وَ المَنامِ.
خدایا از جنب شدن و از خواب های پریشان و از اینکه شیطان در بیداری و خواب مرا بازی دهد، به تو پناه می آورم.
...
البته در این زمینه درمان دارویی هم وجود دارد که تنها در صورت ضرورت توصیه می شود برای استفاده از آن به پزشک مراجعه نمایید، چون عوارضی هم به دنبال خواهد داشت. 
...
نکته قابل ذکر اینکه احتلام در حد معمول، باید وجود داشته باشد تا باعث احتقان غدد دستگاه تناسلی نشود و نباید جلو این عمل طبیعی بدن گرفته شود مگر در موارد بسیار نادر که تعداد دفعات احتلام به قدری زیاد است که باعث ضعف، خستگی، کم خونی و لاغری فرد شود.
...