دلنوشته:

به میهمانی آمده‌ایم...

ماه رمضان هم از راه رسید و همه آفریده‌های خدا را به ضیافت عشق و عشقبازی با معبود دعوت کرد.

سفره‌ای که به وسعت بخشندگی خداست پهن شده و من تو اگه لایق باشیم، دعوت صاحبخانه را لبیک میگیم و ریزه‌خوار این خوان پر نعمت الهی میشیم.

میگن میهمان حبیب خداست و چه لذتی بیش از این که دوست و همنشین خالقت باشی، معبودی که عاشق بنده ‌هاشه و نعمتهاشو براشون تمام و کمال سر سفره میاره.

لطفا به ادامه مطلب سر بزنید

تا که باشیم و چه باشیم و...

«  گــــر گـــدا کاهل بُوَد   ***   تقصیر صاحبخانه چیست؟ »

رمضان یک تحولِ ، تحولی از خویش به او ، از منیّت به آدمیت، از بی‌قیدی به مسئولیت، مسئولیت انسان شدن، خدایی شدن، آسمانی شدن، پیدا کردن گمشده‌های درون، گمشده‌هایی که اگر بشناسیمشون و پیداشون کنیم واژه ی اشرف مخلوقات را درک کردیم و فهمیدیم.

به مرحمت خدا در روزها و شبهای رمضان، وزنه های سربی معصیت و دنیاخواهی که زمین گیرمان کرده و حس پرواز در ملکوت خدا را از ما گرفته باز میشه، ولی مشکل اینجاست که بعضی از ما پرواز کردن را فراموش کرده‌ایم، ولی نباید نا امید بود،

چون خودش گفته هر که هستی و هرچه هستی منم که از مادر بهت نزدیکترم و مادر هرچه هم که فرزندش اذیتش کنه محبتش نسبت بهش کم نمیشه...

وقتی در ازل به ندای « أَلَسْتَ »، « قَالُواْ بَلَى» گفتیم و قبول کردیم پا در این دنیای خاکی بگذاریم شاید فکرش را هم نمی‌کردیم که راه را گم کنیم و سرگردان دنیا شویم، ولی خدای رحمان رمضان را به ما داد و از سرگردانی و پریشانی رهایی‌مان بخشید.

و خدایا:

« لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ »

بارالها، دل های ما را به باطل میل مده پس از آنکه به حق هدایت فرمودی، و به ما از لطف خویش اجر کامل عطا فرما که همانا تویی  بخشنده ی بی عوض و منت...

پس از طی شدن دو ماه پرخیر و برکت رجب المرجب و شعبان المعظم، ماه خدا از راه می رسد، ماهی که عبد به دنبال معبود و عاشق به دنبال معشوق می گردد. ماه باز شدن درهای رحمت الهی به سوی بندگان الهی و ماه میهمانی حضرت حق. تنها ماهی که خداوند متعال به خاطر شرف و برتری اش از آن در مصحف شریف خود نامبرده است، رمضان است.

در مورد معنی رمضان در کتب لغت معانی مختلفی آمده است. اما بهترین معنی برای این واژه را از حدیث زیبای پیامبر ذکر می کنیم آنجا که حضرت می فرمایند: رمضان؛ رمضان نامیده شد زیرا گناهان را می سوزاند. پس رمضان به معنی سوزاننده است.

در مورد عظمت و بزرگی این ماه بزرگ حضرت علی (ع) می فرمایند: «نگویید رمضان، چون شما نمی دانید رمضان چیست؟ هرکس که رمضان بگوید باید صدقه داده و به عنوان کفّاره آن کلمه روزه بگیرد. بلکه بگویید ماه رمضان چنانکه خداوند در قرآن اینگونه فرموده است ».

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند؛ «ماه رمضان ماه عظیمی است؛ مضاعف می شود در آن حسنات محو می شود، در آن سیئات و بلند می گردد در آن درجات».

ماهی است که اولش رحمت است و میانش مغفرت و آخرش آزادی از آتش دوزخ ».

خطبه شعبانیه خطبه‌ای از پیامبر اکرم(ص) درباره فضیلت ماه رمضان و آمادگی ورود به آن.از آنجا که این خطبه در آخرین جمعه ماه شعبان ایراد شده به خطبه شعبانیه معروف شده است

حضرت امام رضا(ع) از پدرش از جدش این روایت را نقل کرده‌اند که امام علی(ع) چنین فرمود: در روزی از روزهای آخر شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان رسول خدا(ص) خطبه مهمی خواند. این خطبه به خطبه شعبانیه معروف است.

برای دریافت متن و ترجمه خطبه شعبانیه  اینجا  کلیک کنید.

فضیلت ماه رمضان 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: اگر بندگان مى دانستند که در رمضان چه [برکاتى] هست، آرزو مى کردند که رمضان، یک سال باشد. (مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص27)

مغفرت الهی در ماه رمضان 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هر کس رمضان را از روى ایمان و براى خدا و پاداش او، روزه بگیرد و به عبادت برخیزد، گناهان گذشته اش آمرزیده مى شود؛ و هر کس شب قدر را از روى ایمان و به امید پاداش الهى، به عبادت بایستد، گناهان گذشته اش بخشوده مى گردد. (مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص37)

امام رضا علیه السلام :خداوند متعال ، فرشتگانى دارد که بر مردان و زنان روزه دار ، گماشته شده اند و بال هاى خویش را بر آنان مى کشند و گناهانشان را فرو مى ریزند . خداوند متعال ، فرشتگانى دارد که آنان را گماشته تا براى مردان و زنان روزه دار ، استغفار کنند . شمار آنان را کسى جز خدا نمى داند .(مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص71)

محروم حقیقی

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :ماه رمضان ، شما را فرا رسیده است؛ ماهى مبارک ... که در آن ، شب قدر است که بهتر از هزار ماه است . محروم ، کسى است که از آن شب ، محروم بماند .(مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص33)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: بدبخت واقعى، کسى است که این ماه از او بگذرد؛ ولى گناهانش آمرزیده نشوند. پس آن گاه که نیکوکاران به جوایز پروردگار کریمشان دست مى یابند، او زیانکار (بازنده) مى گردد. (مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص49)

 

اجابت دعا در ماه رمضان  

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : ( ـ درباره فضیلت ماه رمضان ـ )ماهى است که آغاز آن رحمت ، میانه آن آمرزش و پایان آن اجابت [دعا] و آزادى از آتش است .(مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص39)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :هر روزه دارى ، دعایى [مستجاب] دارد .(مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص77)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: دعاى روزه دار، رد نمى شود. (مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص77)

برترین اعمال در ماه رمضان 

امام على علیه السلام: گفتم: اى پیامبر خدا! برترینِ کارها در این ماه چیست؟ فرمود: «اى ابو الحسن! برترینِ کارها در این ما ، پرهیز از حرام هاى خداست». (مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص157)

 

شب قدر 

امام باقر علیه السلام: در آن شب، فرشتگان و نگارندگان [اعمال]، به آسمان دنیا فرود مى آیند و کارهایى را که به بندگان در طول سال خواهد رسید، مى نویسند و کار، بسته به فرمان خدا و خواست اوست. آنچه را بخواهد، جلو، و آنچه را بخواهد، عقب مى اندازد، و آنچه را بخواهد، محو یا ثابت مى کند؛ و اُمّ الکتاب (کتاب اصلى) پیش اوست. (مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص355)

روزه  ارزشمند 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: ماه رمضان پیش شما مثل ماه هاى دیگر نباشد؛ چرا که نزد خداوند، احترام و بر سایر ماه ها برترى دارد. در ماه رمضان، روزِ روزه دارى شما مثل روزِ خوردنتان نباشد! (ادب و حرمت این ماه را نگه دارید). (مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص27)

امام على علیه السلام  : این ماه مبارک ، که خداوند روزه دارىِ آن را واجب ساخته است ، شما را فرا رسید . آگاه باشید که روزه ، تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست ؛ بلکه پرهیز از بیهوده و دروغ و ناروا نیز هست .(مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص103)

امام على علیه السلام : روزه دل ، بهتر از روزه زبان است و روزه زبان ، بهتر از روزه شکم .(مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص85)

امام على علیه السلام : نگه داشتن دل از اندیشیدن درباره گناهان ، برتر از نگه داشتن شکم از غذاست .(مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص85)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :آسان ترین چیزى که خداوند بر روزه دار در روزه دارى اش واجب ساخته ، نخوردن و نیاشامیدن است ..(مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص83)

امام على علیه السلام : سودمندترین روزه ، نگهداشتن نفْس از لذّت هاى دنیاست .(مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص85)

جایگاه روزه 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: حبیب من جبرئیل گفت: «مَثَل این دین، همچون «مَثَل درختى ثابت و استوار است. ریشه اش ایمان است و رگ هایش نماز. آب آن، زکات است و شاخ و برگش، روزه». (مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص59)

پاداش روزه 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : خداوند فرموده است : «روزه ، براى من است و خودم پاداش آن را مى دهم»  (مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص59)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداوند، سفره اى دارد که بر آن نعمتى است که نه چشمى دیده، نه گوشى شنیده و نه بر دل بشرى گذشته است. بر سر این سفره، جز روزه داران نخواهند نشست. (مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص67)

 

روزه داران در قیامت 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: روزه دار، دو خوش حالى دارد: خوش حالى او به هنگام افطارش، و خوش حالى او در روز قیامت، [آن گاه] که منادى ندا مى دهد: «کجایند صاحبان جگرهاى سوخته و تشنه؟ به عزّتم سوگند، امروز سیرابشان مى کنم». (مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص67)

امام على علیه السلام : اى غافل! اگر با نماز ، خوابت را کنار بزنى و با روزه روزت را سپرى کنى و به خوراکى اندک بسنده کنى و شب خودت را تلاشگرانه با نمازْ زنده بدارى ، سزاوار آنى که به برترین جایگاه ، دست یابى .(مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص67)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :چون روز قیامت شود ، روزه داران از گورهاى خود بیرون مى آیند . آنان با بوى روزه دارى شان شناخته مى شوند . دهان هایشان خوش بوتر از بوى مُشک است ، [فرشتگان] با آنان همراه با سفره ها و تُنگ هاى مُهرخورده با مُشک ، دیدار مى کنند و به آنان گفته مى شود : «بخورید ، که گرسنگى کشیدید و بنوشید ، که تشنه شدید . مردم را وا گذارید و به آسایش بپردازید؛ زیرا آن گاه که آنان آسوده بودند ، شما رنج کشیدید» . پس مى خورند و مى آشامند و مى آسایند ، در حالى که مردم ، در رنج و تشنگى اند .(مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص77)

رهاورد روزه 

امام على علیه السلام (در حدیث معراج): پیامبر صلى الله علیه و آله از پروردگارش در شب معراج پرسید: ... پروردگارا رهاورد روزه چیست؟ فرمود: «روزه ، حکمت مى آورد و حکمت، معرفت مى آورد و معرفت، به یقین مى رساند. پس هر گاه بنده به یقین رسید، در این فکر نیست که چگونه صبح کرده است: با تنگ دستى یا توانگرى». (مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص75)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هیچ مؤمنى نیست که به خاطر خدا ماه رمضان را روزه بدارد ، مگر آن که خداوند متعال ، هفت ویژگى را براى او حتمى مى سازد : نخست : حرام در بدنش ذوب مى شود . دوم : به رحمت الهى نزدیک مى گردد . سوم : کفّاره خطاى پدرش آدم علیه السلام را ادا مى کند . چهارم : خداوند ، دشوارى هاى دمِ جان دادن را بر او آسان مى سازد . پنجم : از گرسنگى و تشنگى روز قیامت ، ایمن مى گردد . ششم : خداوند به او از آتش امان مى دهد . و هفتم : خداوند به او از نعمت هاى پاکیزه بهشت مى خوراند .(مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص81)

آزادی از آتش دوزخ 

امام باقر علیه السلام: آن گاه که خداوند با موسى بن عمران (ع) سخن گفت، موسى گفت: خدایا! پاداش کسى که به خاطر رضاى تو در روز روشن روزه بگیرد، چیست؟ فرمود: «اى موسى! بهشت من، براى اوست و براى اوست ایمنى از هر هراسى در روز قیامت و آزادى از آتش دوزخ». (مراقبات ماه رمضان, محمد محمدی ری شهری, ص77)

دانلود کل قرآن کریم به تفکیک جزء با صدای احمد دباغ

نکات و کلیپ های زیبا در مورد روزه دار و ماه رمضان+دانلود

دانلود صوت ادعیه و اعمال ماه رمضان

 


قطعه های مناجاتی زیبا و کم حجم از حاج سعید حدادیان:

ابوحمزه۱

الــــــــــــتماس دعــــــــــــــــــــای فرج

یــــــــــــــــــا حق