اول تبرییییک بابت ولادت امام علی(ع) بعد هم بابت سال نو انشاءا... که سال جدید براتون پر از خیر و برکت باشه.
تو این پست میخوایم فقط قطره ای از اقیانوس علی(ع) رو بازگو کنیم به خاطر همین اسمشو گذاشتم قطره ای از اقیانوس.

توجه به ادامه مطلب

جایگاه علی(ع) از دیدگاه علمای اهل تسنن:

ابن صباغ مالکی(اندیشمند مالکی ذهب) میگوید: حکمت از گفتارش چیره میشد و دانشهای آشکار و نهانی به قلبش بسته بود،همیشه از سینه اش دریا های علوم ،جوشان و امواجشان خروشان بود،تا آنجا که رسول خدا فرمود:من شهر علمم و علی(ع) در آن است.

ذهبی میگوید:بارها شنیدیم که رسول خدا میفرمود:علی مع الحق والحق مع العلی. شنیدیم که رسول خدا میفرمود:انت اخی فی الدنیا و الآخره.تو برادر من در دنیا و آخرت هستی
این برای ما افتخاره که علمای اهل تسنن این چنین از حضرت علی سخن میگویند.

ماجرای فتح خیبر:

بارز ترین نمونه ای که میتواند قدرت بدنی فوق بشری حضرت را نشان دهد ماجرای فتح قلعه خیبر است. از حضرت پرسیدند چگونه این کار را انجام دادید؟ فرمود: هرگز ان در را با قدرت بشری از جا نکندم بلکه در پرتو نیروی خدا داد و با ایمانی راسخ به روز واپسین این کار را انجام دادم.

شناخت علی(ع):
وقتی از علی(ع) سخن میگویند وقتی میشنوینم اشهد ان علی ولی ا... به راحتی از کنارش عبور نکنیم بفهمیم قدرت و عظمت و مهربانی و دلسوزی علی را بفهمیم که بود و چه کرد.افتخار کنیم که مولایمان علی(ع) است.

آری همانی که موجودی متعادل و متواضع بود.کمالات و انسانیت را باهم جمع کرده بود.هم اندیشه ای عمیق و دوررس داشت هم عواطفی رقیق و سرشار.کمال جسم وکمال روح را توام داشت. شب هنگام عبادت از جهان می برید و و روز،در اجتماع فعالیت میکرد. روزها چشم انسانها از خودگذشتگی های او را میدید  و گوشهایشان پند و اندرزها و گفتار های حکیمانه اش را می شنید،و شب چشم ستارگان اشکهای عابدانه اش را می دید و گوش آسمان مناجاتهای عاشقانه اش را می شنید. هم عارف بود و هم رهبر اجتماعی،هم زاهد بود و هم سرباز. هم قاضی بود و هم کارگر.هم خطیب بود و هم نویسنده. بالآخره به تمام معنا یک انسان کامل بود با تمام زیبای هایش.

ابو نعیم اصفهانی میگوید:

علی(ع) دلی نرم ورؤف داشت. یعنی اگر گناهکاری به نزدش می آمد و ابراز پشیمانی میکرد،حضرت با گشاده رویی و مهربانی از او استقبال میکرد و می فرمود:خدایا من از خظایش گذشتم تو هم از خطایش بگذر.

سخن آخر:

یا امیر المومنین میدانم بد کردم میدانم گناه کردم.اما من هنوز امید دارم میشود دست من را هم بگیری؟ میشود عنایتی هم به من بکنی؟ آقا جان روی من را زمین نیندا. امیدم را نا امیدنکن ای مهربانترین پـــــــدر عالــــــــــم