در مسیر ترک خودارضایی یکسری ریزه کاری هایی هست و یکسری اتفاقاتی ممکنه برای ماها بیفته که اونها رو در این فایل بررسی می کنیم؛ که تجربیات کاربران هم اینو به ما نشون داده و برای خیلی از ماها ممکنه این قضیه پیش بیاد.

با ما همراه باشید 

لجبازی کردن با خودمون

اولین مورد اینه که ما بعد از یه مدت که در مسیر ترک شهوترانی و ترک خود ارضایی هی آزمون و خطا میکنیم، پاک میشیم، لغزش میکنیم و درگیر این مسئله ترک شهوت هستیم، ممکنه روح ما شروع کنه به لجبازی کردن. روح ما نه، در اصل نفس شهوتران ما. اون شهوت درون ما ممکنه  شروع کنه به لجبازی کردن و بخواد از این قضیه یعنی بیاد از خود ما انتقام بگیره. یعنی چیکار میکنه؟ ما میایم  سعی میکنیم که خودارضایی رو کنار بذاریم، یه سری فایل های آموزشی مثلا از مس به طلا گوش میکنیم، یک ماه پاک میمونیم ولی بعد دوباره میبینیم که لغزش کردیم و توی این چرخه لغزش- ترک و دوباره لغزش- ترک میافتیم و یه جا دیگه خسته میشیم و از خودمون لجمون میگیره و میایم چیکار میکنیم؟ به خودمون میگیم که از این به بعد هروقت من فایل های مثلا مربوط به ترک خودارضایی رو گوش کردم، اصلا لج میکنم بدتر میرم خودارضایی میکنم.

این یکی از خصوصیات نفس انسانه و وقتی انسان نتونسته یه کاری رو انجام بده میاد خودش از خودش انتقام میگیره. به خاطر چی؟ به خاطر اینکه ما خودمون رو اونطور که باید و شاید دوست نداریم. به خودمون بیش از حد سخت میگیریم. مثلا حالا که نتونستم ترک کنم اصلا ولش کن، میخوام بدتر خیلی خود ارضایی کنم، میخوام بدتر گناه کنم، میخوام بدتر خودم رو از خدا دور کنم. من که نتونستم ترک کنم، پس این کارها رو میکنم. شیطان و نفس و اون شهوت درون میاد خیلی توی این قضیه انسان رو تحریک میکنه که انسان بیاد از خودش انتقام بگیره.

بی قید و شرط عاشق خودتون باشید!

پس اگه این مشکل رو شما دارید باید خیلی راحت و آزاد خودتون رو دوست داشته باشید، به خودتون احترام بگذارید، هر موفقیتی که به دست آوردید، بولد (Bold) کنید و بزرگنماییش کنید و هر شکستی که خوردید در دید خودتون شکست رو کوچیک کنید. این کاریه که شیطان  میاد دقیقا برعکس اونو انجام میده. مثلا شما یک ماه پاک بودید، یک ماه این گناه رو انجام ندادید و یه روز لغزش کردید و بعد از یه روز شروع کردید مثلا پاکی رو ادامه دادن، شیطان میاد میگه که یه ماه پاک بودی، یه روز لغزش کردی. میاد برعکسش یعنی اون مدت زمان پاکی شما رو کوچیک میکنه ، اون یک بار لغزش شما رو میاد اونقدر بزرگ میکنه برای شما که حالتون رو بد کنه و شما بخواید حالا با خودتون لج کنید و خودتون خودتون رو تنبیه کنید. شما نباید خودتون رو تنبیه کنید. مخصوصا برای کسی که تازه خودارضایی رو کنار گذاشته و اوایل هست و درگیر این قضیه هست که خودش رو نجات بده، اصلا نباید به خودتون گیر بدین، اصلا نباید خودتون رو محکوم کنین،  خودتون رو تنبیه کنین و بگین مثلا : وای تو نتونستی، چقدر تو بی عرضه ای، چقدر تو ضعیفی، چقدر ضعیف النفسی!

حس و حال خوب زمان پاکی رو عشق است!

نه! اصلا اینگونه صحبت ها رو با خودتون نکنین و برعکس بیاین به خودتون بگید که: آفرین به من که یک روز پاک بودم. یعنی شما اگر یه روز این کارو کنار گذاشتید و خدایی نکرده بعد از یک روز لغزش کردید، به لغزش توجه نکنید.توجهتون به پاکی باشه، به مدت زمانی که پاک بودید، به حس و حال خوبی که در زمان پاک بودن و رهایی از شهوت داشتید، فقط به اون توجه کنید. ما به هر چیزی توجه کنیم، در ذهن ما منبسط میشه و مغز ما رو میگیره و در دنیای بیرون هم همون موضوع رو به خودمون جذب میکنیم. طبق قانون جذب دیگه که به  هرچی توجه کنین همون رو به زندگی خودتون وارد میکنین. شما فقط باید خوبی ها، موفقیت های خودتون رو هرچند هم که کوچک باشن بنویسید و روی اون تمرکز کنید و بابت اون خوشحال باشید، خودتون رو در حس و حال اون لحظه موفقیت قرار بدید و دائم خودتون رو موفق ببینید. این میشه بزرگترین کاری که ما میکنیم. حالا در بحث نوشتن لیست سپاسگزاری هم همینه دیگه. میگن که شما لیست شکرگزاری وقتی مینویسید، تعداد اقلامی رو در زندگیتون لیست میکنید که بخاطر اونها سپاسگزار هستید. این یعنی چی؟ یعنی ذهن شما از نداشته های شما معطوف میشه به داشته های شما؛ فضای ذهنی شما پر میشه از سپاسگزاری و پر از توجه به چیزایی که الان دارید و حال شما رو خوب میکنه. این باعث میشه که چه اتفاقی بیفته؟ طبق قانون جذب چیزهای دیگری رو جذب کنید که بابت اونها سپاسگزار باشید. یعنی سپاسگزاری مساوی میشه با جذب نعمت های بیشتر، بیشتر، بیشتر که باز بیشتر سپاسگزاری کنید. پس این موضوع اولی که در این فایل  به اون پرداختیم.

فرق بین روزه گرفتن و گرسنگی کشیدن برای ترک چیه؟!

موضوع دیگری که حالا مختصا یکی از کاربران اینو مطرح کرده بودن، گفته که من خیلی دارم جون میکنم، خیلی دارم تلاش میکنم با این خودارضایی مبارزه کنم ولی شکست میخورم و مثلا گفته بودن: من روزی یه وعده غذا میخورم، خیلی زیاد کار میکنم، خسته و کوفته انقدر کار میکنم که وقتی میرم توی رختخواب، دیگه بیهوش میشم، میافتم ولی باز انگار فایده ای نداره و باز هنوز خودارضایی میکنم. خوب این کارایی که میکنین، روزی یک وعده غذا خوردن و اینکه توی کار خودتون رو بسیار خسته کنید برخلاف اینکه شاید فکر کنید این کارها خیلی خوبه و به روند ترک خودارضایی کمک میکنه، اینطور نیست. دقیقا  برعکس این قضیه هست. بحث روزه گرفتن رو با این موضوعی که که ایشون گفتن اصلا نباید اشتباه بگیرید. در طول دوازده ماه سال فقط یک ماه از سال رو شما باید روزه بگیرید. یعنی شما یازده ماه باید خوب زندگی کنید، به خودتون برسید، خوابتون درست باشه، تغذیه تون درست باشه، میزان کارتون درست باشه و همه چی اوکی باشه؛ اون یک ماه، ماه رمضان یا اگر در طول سال مثلا هفته ای یه روز، دو روز روزه میگیرید، اون در میان روزهای سالم و مقوی شما هست نه اینکه دائم خودتون رو در گرسنگی قرار بدید.

با تکنیک HALT، حالت رو عالی کن!

در بحث ترک اعتیادها یک مفهومی هست که در انگلیسی به اون میگن HALT. برای یک کسی که تازه یک اعتیادی رو کنار گذاشته، از چهار مورد باید به شدت دوری کنید. HALT مخفف چهار کلمه هست:  Hunger، Anger، Loneliness، Tiredness. یعنی چی؟ گرسنگی، خشم، تنهایی و خستگی. شما باید از این چهار عامل دوری کنید. که در بحث ترک اعتیادها میگن چی؟ میگن که این چهار مورد تحریک کننده اعتیاد شماست. یعنی فردی که فرض کنید مواد مخدر رو کنار گذاشته، هر کدوم از این عوامل که براش پیش بیاد، اون رو مستعد میکنه که سریعا برگرده و لغزش کنه و بره موادش رو بزنه. اگر تنها باشه، توی تنهایی خوب انسان مواد مصرف میکنه دیگه. ترک خودارضایی هم همینجور. تنها وقتی باشی میری خودارضایی میکنی. عصبانیت (Anger)، ما عادت کردیم مثلا کسایی که اعتیاد دارن به هرچیزی، عادت میکنیم به چی؟ به اینکه بریم عصبانیتمون رو با یه مسکن سریع و فوری فوتی آرومش کنیم. اون مسکن میتونه مواد مخدر باشه، میتونه الکل باشه، میتونه خودارضایی باشه، میتونه پورنوگرافی باشه. پس عصبانیت رو باید به شدت از اون دوری کنیم. گرسنگی (Hunger)، وقتی که فردی خیلی گرسنه میشه، خود به خود مردها مخصوصا وقتی که گرسنه میشن، عصبی هم میشن. اون عصبی شدنشون دوباره باعث میشه که گرسنگی و عصبانیت با هم میان و اون فرد رو باعث میشن که لغزش کنه. پس شما باید فونداسیون وجودی خودتون رو قوی بچینید. یعنی وقتی که روزه نیستید یا وقتی که در طول روزهای معمولی زندگی هستید، مثلا ماه رمضان نیست، در زندگی عادی هستید، خوب به خودتون برسید، خودتون رو بیش از حد خسته نکنید، خوب غذا بخورید، تنها نباشید، خستگی بیش از حد، گرسنگی، خشم، از اینها دوری کنید تا بتونید راحت تر رها بشید.

خودتون رو به یه کله پاچه مشتی دعوت کنید!

برمیگردیم به بحث اول این مقاله که گفتیم: به خودتون احترام بگزارید، خودتون رو دوست داشته باشید، موفقیت های خودتون رو ببینید، تایید کنید، تحسین کنید. و بالا بردن عزت نفس از همینجا شروع میشه که شما یه وقتایی به خودتون استراحت بدید. بگید: چرا من هر روز باید انقدر کار کنم؟ امروز میخوام استراحت کنم. امروز میخوام خوب بخورم، امروز میخوام برم یه غذای بسیار مقوی حالا اگرم گرون در میاد که باشه، چه بیرون یا چه توی خونه تهیه کنم، یه غذای خیلی مقوی میخوام بخورم. هر از گاهی میخوام برم بشینم توی کله پاچه ای بگم دوتا بناگوش بذار و مثلا یه زبون بذار، هرچقدر میخواد پولش بشه. میخوام به خودم برسم، کله پاچه خیلی غذای خوبیه، خیلی غذای قدرتمندیه و خیلی هم توصیه شده که بخورید و بسیار بسیار خوبه برای وجود ما. هر از گاهی به خودمون برسیم و بنیه بدنی خودمون رو قوی کنیم. و حالا در بحث معنوی و رسیدن به مدارج بالای معنوی هم باز میان میگن که چیکار کنین؟ بدن خودتونو خوب ازش مراقبت کنید. به خاطر همینه که من دین اسلام رو خیلی دوست دارم. دین اسلام پکیج کاملی انسانیه. یعنی میاد میگه شما از  روحتون که تا ابدیت هست شروع میشه تا بیاد به پایین ترین درجات مثلا به خوردن و دستشویی رفتن. از اونجا دستورالعمل داره تا بیا به دستورالعمل هایی که شما رو برسونه به عالم ملکوت، عالم جبروت و به پیش خود خدا ببره. میاد میگه همه اینا متصل به همه. بدن شما مرکبی هست که شما رو پیش میبره و روح شما انتصاب پیدا کرده به این بدن و این بدن رو باید بدونین چطور باهاش برخورد کنین تا روحتون نتایج عالی رو کسب کنه. اگر  شما در بعد بدن ضعیف عمل کنید، روح هم ضعیف میشه. برای همینه که اجازه نمیدن ریاضت های غیر شرعی به خودتون بدید. مثلا مرتاض های هندی ریاضت به خودشون میدن ولی غیر شرعی هست. خدا راضی نیست که مثلا در طول روز یه دونه بادوم فقط بخوری. خداوند اینو نخواسته. خداوند اینو خواسته که ما خوب بخوریم. گفته گوشت بخورید، گوشت بره بخورید، همه چیز بخورید، به بدنتون برسید. این بدن فونداسیون قدرتمندی بشه که شما بتونید عبادت کنید. شما جون داشته باشید عبادت کنید، جون داشته باشید بتونید اگه میخواید مثلا نماز شب بخونید، پاشید نصفه شب نماز شب بخونید، سحر پاشید. یا جون داشته باشید در راه خدا خدمت کنید. پس فردا حالا یکی میخواد سرباز اسلام بشه، در زمان اسلام خوب جنگ هم بود دیگه، همین الانم هست. نمیشه که شما همش گرسنه و ضعیف باشی. بتونی مثلا با دشمنان خدا بجنگی. بتونی بری برای زن و بچه ات نون حلال به دست بیاری، زحمت بکشی، کارکنی. همه این ها از این میاد که خوب به خودتون برسید و در کنار اینهاست که میاد خدا میگه که شما خوب به خودتون میرسید.

توی ماه رمضان از نظر کاری به خودمون سخت نگیریم!

وقتی ماه رمضان میرسه، ماه رمضان رو من ماهی قرار میدم که یه ذره خورد و خوراک و اینها رو کمتر کنید تا بتونید روحتون بیشتر پرواز کنه و این قلاب های پرخوری رو از وجودتون بکنید چون ماها وقتی که شروع میکنیم به خودمون رسیدن، دوباره حد تعادل رو ازش خارج میشیم و می افتیم توی بحث پرخوری. خدا میگه که خوب تو حد وسط رو خارج شدی افتادی توی پرخوری. یازده ماه مثلا گذشته و دیگه شما روز به روز پرخورتر شدید. دیگه وقتشه که یه ماه یه اِستُپی بدم بهت شروع کنی به روزه گرفتن. تازه بعد از روزه داری (از افطار به بعد) هم خدا  نمیگه دوباره گرسنگی بکشید. برای کسی که میتونه، برای کسی که اعتیادی نداره، از اعتیادهای خودش رها شده، مدت هاست مثلا خودارضایی و شهوترانی رو کنار گذاشته، روحش یه ذره قدرتمند شده، بله اون موقع میتونه که مثلا شما فرض کنید امام علی (ع) که با حضرت فاطمه (س) و بقیه مثلا روزه میگرفتن و موقع افطار با آب افطار کردن، غذاشون رو دادن به یتیم و فقیر و مسکین، اینها خیلی سطحشون بالا بوده. ولی برای کسی که تازه فرض کنید به هرگونه اعتیادی مبتلا بوده نباید خودشو تحت فشار زیادی قرار بده. همون در طول روزه هم تازه خدا میگه  وقتی روزه میگیرید در ماه رمضان، حجم کارهای دنیوی خودتونو تا میشه سبک کنید. اشکال نداره چند ساعت در روز رو بخوابید چون بدن ضعیف تر میشه. خدا اینجوریه، خیلی مهربونه. خدا گفته خواب روزه دار هم عبادته. چون که انسان ضعیف میشه. من خودم الان توی ماه رمضان بعد از ظهرها میخوابم، دو سه ساعت، هرچقدر بدنم دوست داشته باشه بهش این فرصت رو میدم میگم که هروقت خودت بیدار شدی، شدی. من نه ساعت میذارم نه چیزی؛ بخواب. چون که ماه رمضانه، ماه مهمانی خداست. گفته  که غذا رو جلوش رو میگیرم ولی از اون طرف میاد به شما آزادی های زیادی میده و برکت های زیادی میده.  پاشیم به خودمون برسیم. معنویت و اینها. پس اینجوریه؛ شما باید اینها رو در کنار هم داشته باشید. در وقتی که روزه نیستید یا ماه رمضان نیست و ماه های دیگری هست، باید به خودتون خوب برسید، از اون چهار موردی که گفتم، گرسنگی، خشم، تنهایی وخستگی مزمن از اینها دوری کنید تا بتونید خیلی راحت خودارضایی رو ترک کنید.(منبع سایت مس به طلا)