سلام دوستان، رضا هستم براتون یه مطلب مفید آوردم :

امروز تصمیم گرفتم یک سری مطالب در مورد انواع روشهای درس خوندن و مطالعه و کلا مواردی که برای محصلان و بخصوص دانشجویان مفید هست بزارم. الان هم می خوام یک سری نکات برای مدیریت زمان که به نظر من یکی از اساسی ترین مطالبی هست که هر فرد باید در زندگی داشته باشه بزارم.

درس خواندن موفق

کاش در مدارس و دانشگاههای ما بجای این همه دروس و مطالبی که نه بدرد دنیا و نه آخرت می خوره آموزش نکات و روشهای زندگی و کسب و کار رو هم می گنجوندن که یک دانشجو بعد از فارغ التحصیل شدن بتونه از مطالبی که یاد گرفته در زندگی و کارش استفاده کنه.

حالا بگذریم، یکی از معضلات درس خوندن و تحصیل اینه که یک محصل نمیدونه چطوری باید از وقتش حداکثر استفاده رو داشته باشه و یا چطوری وقتشو برای کارهایی که داره تقسیم کنه که هم به زندگیش برسه هم به درس خوندنش.

زود برید به ادامه مطلب

قدم اول: داشتن یک برآورد از زمان شخصی

خوب برای اینکار شما باید فرم زیر رو چر کنید و نتیجه رو در مراحل بعدی استفاده کنید. فقط برای اینکه بتونید حداکثر بهره رو ببرید سعی کنید همه چیز رو صادقانه و با توجه به واقعیت موجود پر کنید و نه با استفاده از اون چیزی که دوست دارید و یا می خواهید که داشته باشید.

این فرم برای یک هفته هست و در واقع تایم شما در یک هفته رو بهتون میده

 

۱ تعداد ساعتی که در شبانه روز می خوابید x 7
۲ تعداد ساعتی که صرف نظافت شخصی، آرایش و آمده شدن در هر روز می کنید x 7
۳ تعداد ساعتی که صرف خوردن و همچنین درست کردن غذا در هر روز می کنید x 7
۴ تعداد ساعتی که صرف رفت و آمد در هر روز میکنید x 7
۵ تعداد ساعتی که صرف رفت و آمدهای آخر هفته خود می کنید x 1
۶ تعداد ساعتی که در هفته صرف انجام اموزشهای عمومی می کنید (مانند باشکاه ورزشی، کلاس زبان و …) x 1
۷ تعداد ساعتی که صرف کارهای معمول روزانه، ماموریتهای محوله و یا مثلا آرایشگاه رفتن میکنید x 7
۸ تعداد ساعتی که در هفته کار میکنید x 1
۹ تعداد ساهتی که سر کلاس درس هستید در هفته x 1
۱۰ تعداد ساعتی که صرف قرارهای شخصی، تلفن به دوستان، ملاقات ها و دیدو بازدید می کنید. تو این یکی دیگه حتما رو راست باشید x 1

خوب حالا تعداد ساعات هر سطر رو در اون عددی که در ستون سوم هست ضرب کنید و مجموع کل اونها رو از عدد ۱۶۸ کم کنید.

الان شما تعداد ساعاتی که وقت برای درس خوندن دارید رو بدست آوردید. امیدوارم که این عدد منفی نباشه !!!

 

قدم دوم: فرمول محاسبه مدت زمان لازم برای درس خوندن

برای اینکه زمان لازم درس خوندن برای گرفتن نمره ۲۰ در همه درسهای که در طول ترم می خونید رو  بدست بیارین می تونید از این فرمول استفاده کنید. ۲ برابر زمان بودن سرکلاس درسهای آسون و ۳ برابر زمان بودن سر کلاس درسهای متوسط و در آخر ۴ برابر تعداد ساعت بودن سر کلاس های درسهای سخت و مشکل رو باید برای مطالعه اون درس در هفته وقت بزارید. مثلاً درس وصیت نامه امام رو اگر جز درسهای آسون حساب کنیم و در هفته یک ساعت کلاس داره شما باید ۲ ساعت برای خوندنش در هر هفته وقت بزارین و برای درسی مثل ریاضی مهندسی (حالا اینا به نظر من بوده خودتون با توجه به رشته ای که دارید باید انتخاب کنید) رو اگر بعنوان درس سخت در نظر بگیریم و در هفته ۳ ساعت کلاس داره باید در هفته ۱۲ ساعت برای مطالعه اون درس وقت بزارید.

خوب حالا برنامه هفتگی دانشگاه یا مدرستون رو بیارید و مدت زمان لازم برای درس خوندن در هفته برای گرفتن نمره بیست رو محاسبه کنید. ما اینجا می خواهیم که تعداد کل ساعات مورد نظر رو محاسبه کنیم ولی در عمل ممکنه که شما مثلا چند ساعت از زمان درس آسون رو به درسهای سخت تر بدین پس فعلا ما وارد اون نمیشیم و فقط مجموع ساعات مورد نیاز رو محاسبه میکنم.

الان با توجه به اون میزان ساعتی که در قدم اول بدست آوردید می تونید بفهمید که شما وقت گرفتن نمره بیست رو دارید یا نه !!

 

نا امید نشید هنوز ۶ قدم دیگه مونده برای برنامه ریزی درس خوندن، روشهای زیاد کردن وقت آزاد در هفته، اولویت بندی کارها ، ادغام کردن و … که در پستهای بعدی با هم یاد می گیریم.

 

فقط بدونید که با دنبال کردن این روشها بطور حتم تحولی شگرف در بازدهی شخصی و درسی شما ایجاد خواهد شد، پس با من باشید تا از اونها استفاده کنیم.

حتماً تجربه ها و نظرات شخصی شما هم برای من و هم دیگر خوانندگان مفید هست پس اونها رو همینجا بنویسید.

از نوشته های صادق علوی زاده