اسلام در صورت توانایی فرد بر ازدواج، مجرد زیستن او را فضیلت نمی داند و حتی آن را نکوهش می کند. برای مثال، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید:
هر کس توانایی ازدواج کردن داشته باشد وازدواج نکند از ما اهل بیت (علیه السلام ) نیست.
در روایتی دیگر آمده است: زنی که مجرد بودن خود را فضیلت می دانست، بر امام صادق(علیه السلام) وارد شدو گفت: خداوند تو را سلامت بدارد. من زنی «متبتله» هستم. حضرت فرمود: «تبتل» نزد تو چیست؟ زن گفت: یعنی هیچ گاه ازدواج نخواهم کرد. حضرت فرمود: چرا ؟! زن گفت: با این کار به دنبال کسب فضیلت هستم. حضرت فرمود: از این کار صرف نظر کن؛ زیرا اگر در این کار فضیلتی بود، بی شک حضرت فاطمه (علیه السلام) برای کسب این فضیلت از تو سزاوارتر بود. چنین نیست که فردی در فضیلت بر حضرت فاطمه (علیه السلام) پیشی گرفته باشد.
تشویق به امر ازدواج در بسیاری از روایات ما دیده می شود. برای نمونه، پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله)فرمود:
هیچ بنایی در اسلام نزد خداوند متعال محبوب تر از ازدواج نیست.
دو رکعت نماز که فردهمسردار به جا آورد، بهتر از این است که مرد مجرد و بی همسر همه ی شب ها به نماز بایستد و تمام روزها را روزه بدارد.

بقیه مطالب در ادامه مطلب

 

هر کس به این منظور ازدواج کند که از انجام حرامی بر کنار ماند، بر خدا لازم است که او را یاری کند.
ازدواج کن تا هر چه بیشتر بر پاکدامنی خود بیفزایی.
اسلام برای گسترش فرهنگ ازدواج درمیان پیروان خود راهکارهای مهمی تحت عنوان «فراهم سازی زمینه های ازدواج» مطرح نموده که به مهم ترین آنها اشاره می گردد.

یک. آسان گیری در ازدواج

بر خلاف سنت های حاکم بر جامعه فعلیـ که دشواری های فراوانی را درامر ازدواج جوانان ایجاد نموده است ـ بسیاری از آموزه های دینی بر آسان گیری در امر ازدواج تأکید دارند.پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «بهترین ازدواج ها آن است که آسان تر انجام می گیرد.
یکی از یاران امام باقر (علیه السلام) درنامه ای به آن حضرت نوشت: جوانان مناسب و شایسته ای برای دختران خود پیدا نمی کنم؛ تکلیفم چیست؟ حضرت در پاسخ وی نوشت:
در انتظار پیدا شدن جوانانی مباش که از هر جهت مورد پسند و دلخواه تو باشند؛ زیرا پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله) فرمود: اگر جوانانی برای ازدواج از دختران شما خواستگاری نمودند که از جهات اخلاقی و دینی مورد پسند باشند، دختران خود را به ازدواج آنها در آورید و اگر این کار را انجام ندهید، بر روی زمین فتنه و انحراف و فساد ایجاد خواهد شد.

امروزه مشکلات متعددی سبب گردیده که سن ازدواج افزایش یابد. یکی از این عوامل، سپری شدن سالیانی دراز از عمر ما در نهادهای آموزشی است که موجب شده علاوه بر بالا رفتن سن ازدواج، انتظارات و دقت افراد درانتخاب همسر نیز فزونی بیابد. اگر سنت های نادرست حاکم بر جامعه کنونی ما همچون دریافت مهریه سنگین و تهیه ی جهیزیه ی لوکس و سایر مشکلات اقتصادی مانند تهیه مسکن و عدم اشتغال نیز به آن اضافه گردد، تمامی این عوامل بی شک تشکیل خانواده را به تأخیر می افکند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در سفارشی به امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمود:
ای علی! سه چیز را نباید به تأخیر اندازی: نماز را از وقتش، جنازه و مرده را از دفنش [ و نیز ازدواج] دختری که به سن ازدواج برسد و همسر مناسب برای وی پیدا شود.(13)
بنابراین دین اسلام به منظور پیشگیری از هر نوع انحراف و لغزش جنسی جوانان، به شتاب ورزی در ازدواج سفارش نموده است.(14) از این رو، برای این منظور باید موانع گوناگون اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مرتفع گردد.

یکی از عوامل بازدارنده ازدواج، عامل اقتصادی و ترس از فقر است که سبب می شود بسیاری از جوانان بدان تن ندهند. در آموزه های دینی به افراد نوید داده شده که خداوند از فضل خویش جبران کننده محرومیت های مادی خواهد بود:
مردان و زنان مجرد خود و شایستگان از بندگان و کنیزان را همسر دهید. اگر فقیر و بینوا باشند، خداوند از فضل و کرم خویش ایشان را بی نیاز و توانگر می سازد که خدا گشایش دهنده و داناست.(16)
خانواده و به ویژه پدر نیز می باید مقدمات ازدواج فرزندشان را فراهم سازند. بی شک بهترین کمک به جوانان، تدارک زمینه ازدواج از سوی خانواده هاست. اسلام پدر را در ازدواج فرزند جوانش مسئول دانسته و وی را به انجام این وظیفه تشویق فراوان نموده است تا زمینه آرامش و حفظ اخلاق و ایمان او را فراهم ساخته باشد. پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرماید:
هر کس فرزندش به سن و مرحله ازدواج برسد وتوانایی انتخاب همسر [و فراهم سازی ازدواج] را برای او داشته باشد و ازدواج او را ترتیب ندهد و فرزند بدین جهت مرتکب گناه و انحرافی شود، گناه آن بر عهده پدر خواهد بود.

 

منبع مقاله: نورمحمدی، غلامرضا؛ (1390)، مهارت های زندگی اجتماعی، قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها،دفتر نشر معارف، چاپ دوم