بایگانی شهریور ۱۳۹۷ :: مرکز نزدیکی به خدا
مرکز نزدیکی به خدا

خوش آمدید.

اینجا مرکز ترک تضمینی خودارضایی می باشد که متعلق به همه ی ماست.جایی واسه پیدا کردن خودمون برای بازگشت به آدم پاکی که بودیم و رهاش کردیم.

روش ترک تضمینی خودارضایی، پست ثابت وبلاگ هست.
اللهم عجل لولیک الفرج

بایگانی

۲۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳

اعلام برندگان مسابقه ی شماره ی یک کتابخوانی

سلام 
🏴 عرض تسلیت شهادت امامین حسین (ع) و سجاد (ع) و یاران وفادار ایشان 🏴
و البته عرض پوزش 🙏🏻 برای تاخیر در اعلام نتایج ( که در حال بررسی پاسخ ها ، اعلام به برندگان و همچنین واریز جوایز به ایشان بودیم)
📋 نتایج #اولین_مسابقه_کتابخوانی توبه ۹۴ بدین صورت میباشد : 
🥇 نفر اول : #آقای_عباس_اخر_زمان
🥈 نفر دوم : #خانوم_زینب
🥉 نفر سوم : #آقا_دانیال
که جوایز طبق اعلانات قبلی به این عزیزان اهدا شد 🏆
پیشنهادات خودتون درباره موضوع مسابقات بعدی و کتاب بعدی برای مسابقه ی شماره ی دو کتابخونی رو تا دهم مهرماه میتونید برای ادمین مسابقات ما در تلگرام و سروش به آیدی زیر ارسال کنید 
🆔@mosabeghat_tobe94

و یا زیر همین پست به ما اعلام کنید

ممنون از شما همراهان توبه94

از عاشـورا تا اربعیـن...

مناسبتی

سلام برادر و خواهر دینی گلم

آوایی حزین شنیده می شود!
از فردی غریب...
صدای مظلومانه‌ی پیشوا و اماممان که می گوید:
«هل من ناصرٍ ینصرنی؟!!...»
(آیا کسی هست مرا یاری کند؟!!...)

لبیک... لبیک... می دانم که دلت می‌خواهد از سویدای جان ندایی بر آوری و بگویی لبیک...
اما بدان که هر روز عاشوراست و هر زمینی کربلا!
هر لحظه امامت از ته دل صدایت می زند و یاری می طلبد!

مشاهده متن کامل در ادامه مطلب

۶

جوانهای امام زمانی مراقب رفتار اجتماعی خود باشید

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه ی شما برادران و خواهران پاک باعرض تسلیت به مناسبت ماه محرم و ماه عزای حسینی ماهی که همه عالم و آدم غرق در شیون و عزاداری هستند.۱۴۰۰سال از حادثه و داغ بزرگ کربلا گذشت هیچوقت رشادت و دلیر مردی حسین مظلوم فراموش شدنی نیست عالم و آدم غرق در ناله و گریه ی مصیبت بزرگ کربلا هستند.هرچه زمان بیشتر جلو برود متأسفانه حجاب و جلوه ی زندگی انسانها هم کم رنگ تر میشود وقتی  داخل مسجد وارد میشویم متأسفانه عده ی زیادی از دختران و زنان شئن و شئونات اسلامی را رعایت نمیکنند برای من که دارم مینویسم زشته اینها رو بنویسم و برای همه ی ما که در عݫای امام حسین(ع)شرکت میکنیم هم همینطور .آیا مسجد که به عنوان خانه ی خداست و جای عبادت است باید این رفتارها را داشته باشیم واقعأ ما شیعه ی دوازده امامیم میشه بگیم دختری که جلو پدرش با شلوار تنگ میاد داخل مسجد اگه من اینها رو بنویسم به من لعنت نمیفرستین مسجدی که دارن داخلش عزاداری میکنن و جای عبادته اکثر دخترها با لباس تنگ میان که تمام اندامشون پیداست.

آیا امام زمانمون از این کارهای ما راضی است ؟؟؟

آیا این نوع حجاب اونم توی شب تاسوعا باعث گناه نمیشه اونم داخل مسجد که جای عبادت خداست؟؟؟پدر ها هم بی اهمیت شدن متأسفانه.بعضی پدرها هم بی اهمیت شدند نسبت به حجاب و رفتار دخترهاشون .خانمی که میخواهی لباس بپوشی من میگم هر لباسی که دوست داری بپوش اما لباسی را بپوش که لباس مادر بزرگوارمون حضرت زهرا(س) باشه .لباسی که نشان دهنده ی شخصیت تو باشه نشان دهنده ی بزرگی و بزرگواری تو باشه .قصد دخالت در رفتار اجتماعی و فرهنگی را ندارم...

اما کجاست اون جوون عباسی و کجاست اون دختری که سرباز امام زمانه و اون پسری که موهاشو نصفشو زده نصفشم گذاشته بمونه و یه تسبیح و یه زنجیر به اسم الله به گردنش آویزونه و ابروهاشم برداشته آیا این ابرویی که تو برداشتی خوب نبود چرا همون ابرویی که تو برداشتی خدا درستش کرده و زیبایی و آبروش از اون یکی بهتر بود که همه میفهمن تو ابروهاتو برداشتی .بعضی ها هم دماغ عمل میکنند انگار هزار سال قراره تو این دنیا بمونن.زیبایی را فقط خدا میده و اونم زیبایی هست که هیچ دستی بهش نخورده .آبرو و ایمانی را خدا میده که ادعای آبرو و ایمان نداشته باشه.به این میگن یک انسان کامل انسانی که تمام شخصیت درونی از لباس پوشیدن تا رفتار اجتماعی و معنوی اش یکسان باشد و جای هیچگونه ایراد گرفتنی را نداشته باشد.من دیگه چشم دیدن اینها را ندارم الهی چشمهام کور بشه که دیگه اینها را نبینم.

خادم همه ی شما:امید امیدوار۱۳۷۰

۲

همه چیز درباره خلاصه نویسی

سلامی دوباره و پرانرژی به کنکوریای عزیزآرام

تو این پست میخوام درباره ی موضوعی صحبت کنم که به نظر خودم مهمترین موضوع برای یه کنکوریه

اول از همه میخوایم بگیم که 

اهمیت خلاصه نویسی چیست؟

بچه ها خلاصه نویسی از این جهت حا‌ئز اهمیته که شما یک دسته بندی شخصی که مخصوص خودتونه و شامل مطالبیه که طبق توانایی ذهنی شما چیده شده برای خودتون آماده می کنید که از هر جزوه ی دیگه ای با ارزش تره چون شامل مطالبی میشه که شخص شما توش ایراد دارید و طبق اون دسته بندی ذهنتون شکل گرفته

برای همینه که خلاصه نویسیای بچه های مختلف با هم فرق داره و استفاده از خلاصه نویسیای دیگران اصلااا توصیه نمیشه 

مثلا من خودم همه ی کتابامو دادم رفت اما با این که خیلیا اصرار کردن خلاصه هاتم بده ندادم و به جاش روش خلاصه نویسی درست رو بهشون گفتم

حالا می پردازیم به

اصول خلاصه نویسی

بچه ها خلاصه نباید خیلییی کوتاه و بی سر و ته یا خیلی طولانی باشه

کوتاه و بی سر و ته یعنی مثلا یک کلمه بنویسی و بعد که برگشتی روش اصن نفهمی مال کدوم درسه اصن چیو داره میگه درسته اسمش خلاصه س ولی باید داخل ی چارچوب سازماندهی شده جوری منظم باشه که شما وقتی میرید میخونیدش کاملا بفهمیدش و تو ذهنتون جا بیفته حتی در صورتی ک اون مطلبو با این که قبلا خوندیدش کامل فراموش کرده باشید یعنی نیاز ب پیش زمینه ی چندانی نداشته باشه

خیلی طولانی هم ینی بری کل درسنامه رو کپی پیست کنی خب اگر اینجوری باشه ک چرا اصن خلاصه بنویسیم میریم خود درسنامه ها رو میخونیم اخم

خب پس چکار کنیم اصن روش خلاصه برداری چیه کی باید خلاصه برداری کنیم

عجله نکنید در ادامه توضیح میدم

روش و زمان خلاصه برداری

شما وقتی باید خلاصه برداری کنید که مطمینید رو مطلب تسلط کامل پیدا کردید دقت کنید منظور این نیست که اره همه جاشو حفظ باشید و ایرادی توش نداشته باشید نه منظور تسلط و فهمیدنه مثلا قطعا شما نمیتونید بار اولی که الکتروشیمی میخونید خلاصه برداری انجام بدید چون میاید تعریف اکسنده کاهنده رم مینویسید اما بعد از چن بار خوندن این مطالب به یه تسلط نسبی میرسید و این تعاریف ساده دیگه براتون اسونه و جزیی از خلاصه نویسی شما نخواهد بود ولی مثلا نیم واکنش های زنگ زدن آهن چیزیه ک هرچقدرم تسلط داشته باشید فراموش میشه و شما باید نوت برداریش کنید

شما باید زمانی خلاصه نویسیو رو انجام بدید که به بالاترین حد تسلط رسیدید چون اینجوری خلاصه تون جمع و جورتر میشه و خوندنش هم حوصله رو سر نمیبره

ممکنه الان بگید پس چرا بالاتر گفتی خلاصه رو تو چارچوب بنویس و اگر لازمه کل مبحث رو بنویس‌؟

ببینید کلا تو خلاصه نویسی یه تعادل نسبی همراه با کمی وسواس لازمه تعادل یعنی همزمان در عین تسلط بالا که باعث میشه حجم مطالب کم بشه اگر لازم بود دقت کنید اگر لازم بود کل یه تیترو بنویسیم مثلا در مقاطع مخروطی ما بااااید یه خلاصه ی جامع داشته باشیم چون هم فصل مهمیه و هم زود فراموش میشه و هم فرمولاش شبیه به همه و چون این جور دروس ریاضی تعدادشون خیلی بالا نیست می ارزه ک برای خوب خلاصه کردنشون وقت بذاریم

برای درسی مثل شیمی منطور از تسلط بالا تسلط روی مفهومهاست وگرنه مطالب حفظی به جز اونایی که برامون کاملا واضحن باید خلاصه نویسی بشن حتی گاهی برخی مفهوم های مهم هم نیاز به خلاصه نویسی دارند

برای فیزیک هم باز خلاصه ی شما بیشتر شامل فرمول ها و کاربرد اونها میشه که کجا ب درد میخورن و مطالب مفهومی کمترن

درمورد فیزیک اگر شما کنار هر فرمول بنویسید که مثلا این وقتی استفاده میشه که سوال به ما اینو داده باشه خلاصه تون واقعا جامع میشه و روزای اخر خیلیی به دادتون میرسه اما تو این مورد هم زیاده نویسی نکنید و اونایی که واضحنو از خیرشون بگذرید.

دقت کنید تو خلاصه نویسی خیلی وسواس ب خرج ندید ک باعث شه کل مطلبو بنویسید و از طرفی هم خسیس نباشید و اگر حس میکنید مطلبی واقعا سخته و نیاز به ذکرش هست همت کنید و بنویسیدش 

دوباره ممکنه بپرسید چرا گفتی خلاصه باید جوری باشه که حتی اگر مطلبو یادت رفته بفهمیش؟

ببینید ما دو جور مطلب داریم ی سری چیزا پایه و مفهومن اینارو شما اگر فراموش کنی ک کلاهت پس معرکه ست برا همینم گفتم بعد از تسط خلاصه برداری کن یعنی دیگه مطمینیم که اون مطلب پایه ای رو یاد گرفتی این مطالب پایه ای دیگه هیییچوقت نباید فراموش شن منظورم از فراموش شدن مطالب و از نو فهمیدنش مطالبی به غیر مطالب پایه ای بود برای همین گفتم نیاز به پیش زمینه ی چندان نه بدون هیچ پیش زمینه ای که و راه حلش رو هم دادم که همون خوندن تا حد تسلط بالای ۹۰ درصد و ریزش خیلیی از مطالب برای خلاصه نویسیه.

برای خلاصه نویسی عجله نکنید!

ببینید تمام مطالب بالارو میتونم اینجوری خلاصه کنم که:

من همیشه به بچه ها میگم اول چند دور مطالبو بخونید حتی اگر شده برای یه مطلب ۲هفته وقت بذارید مثلا ریاضی رو مبحث مقاطع رو هفته ای ۶ ساعت بخونید دو هفته میخواد تا کامل و چند دور خونده بشه و تستش زده بشه بعد از اون باز برگردید و اون موقع خلاصه ی مطالبی رو بردارید که واااقعا میدونید فراموشتون میشن البته همونجور که گفتم مقاطع یه خلاصه ی جامع میخواد اما در کل بعد از این مدل خوندن و این حجم تست زدن قطعا خیلی از مطالبی که اولش براتون سخت بود و اگر خلاصه نویسی میکردید کلشونو مینوشتید ریزش پیدا میکنه و از حجم خلاصه خیلییی کم میشه

البته بماند که برخی از فصول رو نیازه بعد از عید یک دور دیگه کاملا از اول خوب بخونیدشون مثل اسید باز و الکترو شیمی یا هر فصل دیگه ای که براتون خیلی سخت باشه که قطعا تعدادشون خیلی زیاد نیست

خلاصه ها کی بدردمون میخورن؟ 

خلاصه ها اول از همه تو اون قسمتی که گفتم برای دوره داخل برنامه بگذارید و بعد روزهای قبل آزمون و مهمتر از همه ماه اخر قبل کنکور به درد میخورن و تکرارشون تو این زمان ها باعث تسلط خیلیی بالای شما رو مطالب میشه من خودم اگر هفته ی اخر خلاصه هامو مرور نکرده بودم به جرات میتونم بگم رتبه م ۵۰۰تا ۱۰۰۰تا بدتر بود.

راستی بچه ها همونجور که گفتم ممکنه پس از اولین روزای شروع مطالعه تا زمانی که شما اولین خلاصه رو برمیدارید چند هفته طول بکشه حالا ممکنه این سوال پیش بیاد که تو این مدت تو اون تایمی که برای دوره تو برنامه گذاشتیم چکار کنیم که جوابش دوره ی سریع از روی همون منبعیه که تو طول هفته خوندیده تا زمانی که خلاصه های چن درستون آماده بشه

امیدوارم این مطلب به شما کمک کرده باشه

اگر سوالی باشه در خدمتم

خادم شما ـ سپیده

۱

شیوه ی خلاصه نویسی دروس اختصاصی انسانی (روش ابوالفضلی)

سلام بچها !

امروز میخوایم براتون از خلاصه نویسی بگم .

ابتدا برم سراغ تعریف خلاصه نویسی ):

"خلاصه نویسی عبارت است از کوتاه کردن جواب های بلند بوسیله ی هایلایت کردن (مشخص کردن ) قسمت های مهم متن و نوشتن نکات فرار و کلیدی یک درس "

ینی شما از یک درس ۱۰ صفحه ای میتونید ۲ صفحه نکته ی مهم خارج کنید .

البته بعضیا خیلی وسواسین ! 

من اوایل که انجام میدادم کل کتابو کپی پیست میکردم توی برگه و اخرشم هیچ به هیچ !

این کارو نکنید اشتباهه .

فقط عباراتی که بنظرتون طلایی میان رو بنویسید روی برگه ی کاغذتون .

یه نکته : از کاغذ رنگی استفاده کنید (مخصوصا از رنگ هایی که ارامش بخشن ) خیلی کمکتون میکنه .

یه مثال بزنم مطلب جا بیوفته :

مثلا داریم تاریخ میخونیم .

یه متن میاد میگه رضا شاه در سال فلان فلان اقدام رو انجام داد .

این دو تا فلانی که گفتم میشن نکته ی کلیدی !:)

یا درسی مثل جامعه شناسی : 

مثلا گفته فرهنگی که از مرزهای خود فرا تر رود فرهنگ جهانی میگویند .

این متن یک نکته ی کلیدیه !

باید یادداشتش کنید .

اما در باره کوتاه نویسی ! 

کوتاه نویسی بیشتر برای تاریخ . جغرافیا . جامعه شناسی و تاریخ ادبیات بکار میره .

در دو مرحله میتونید این کار رو انجام بدید ! 

مرحله ی ۱ : 

متن رو کامل با جزئیات و دیتیلاش بخونید 

مرحله ی ۲ : 

بازگردانیش کنید به زبان محاوره ای خودتون و همون طور بنویسید 

با استفاده از این دو مرحله هم متن رو میفهمید (چون به زبان خودتون میگیدش ) هم راحت تر میتونید حفظش کنید و کاربردیش کنید توی جایی که لازم دارید .

البته در تست های مفهومی هم خیلی بکارتون میاد .

اینم از خلاصه نویسی ابوالفضلی !!!

البته بگم !

خلاصه نویسی انصافا وقت میگیره .

پس سعی کنید اگه وقتتون تنگه و عجله دارید خلاصه نویسی نکنید .

اما بهرحال کسی که بهش عادت کنه سخته ازش دل بکنه و بی اون یاد نمیگیره و نمیتونه حفظ کنه !

البته این موضوع راجع به کسایی هستند که کتابو کپی پیست میکنن .

هیچ وقت این کارو نکنید (کپی پیستو میگم) ! 

 فقط نکات کلیدی رو بنویسید و به زبان محاوره ای خودتون مطلب رو بازنویسی کنید تا کارتون راه بیوفته .

موفق باشید 

Peace out

شعری زیبا در مورد روز ظهور صاحب الزمان(عج)

روزی رسد از آسمان

بانگ و صدای بیکران

مهدی موعود آمد و

غوغا کند در این جهان          

برخیز ای یار خدا                

مهدی رسید یار خدا        

تنهای تنها میرسد                  

مهدی زهرا میرسد          

دلها همه در شور و تاب

گریان شود از دیدنش          

دنیا همه خندان شود        

از لحظه ی رسیدنش    

مولا تویی سرور تویی          

حاکم تویی دلبر تویی

از عطر توغوغا شود

سرود عشق برپا شود          

گلها و دریاها کنار          

بلبل بخواند نغمه ای            

از شوق دیدار تو یار          

صورت هر پیر و جوان      

یکسان شود صورت ما

صورت همه زیبا شود        

از عاشقی دلهای ما          

باز میرسد عطر حضور      

از لاله ها و سبزه زار          

دریا و ماهی ها کنار          

این شوق تو فصل بهار

باشد حضور تو بهار          

باران رحمت برقرار          

مڗده فقط عطر بهار        

نظم و عدالت برقرار      

کل جهان هست سبزه زار        

از شوق وصف تو همه ا

ین شعرها هست برقرار          

تنهاتویی مولا تویی    

سازنده ی دنیاتویی        

فرزند زهرا آمده          

مهربان دنیا آمده                    

شوق حضور از راه دور

در چهره اش دنیای نور

                                                           

(تمام اشعار از خودم فقط به لطف خدای بزرگ ) امید امیدوار۱۳۷۰

۴

شیوه ی مطالعه ی زبان عربی و انگلیسی و فارسی

سلام به همه ی دوستان کنکوری 

میدونید که زبان های عربی ، انگلیسی ، فارسی دروس عمومی و خیلی پر کار هر رشته ای هستن و به اصطلاح "عمومی" هستند و بسیار دروس سرنوشت سازی هستند .

به طوری که اگه توی کنکور انسانی فقط این سه تا درس رو ۹۰ به بالا بزنید رتبتون بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ در میاد (البته به همراه دینی که ۴ واحده ) ...

خب میرم سر اصل مطلب : 

"قبل از هر چیز برای این ۳ درس کمک درسی (حتما) تهیه کنید . چون کتاب کمک درسی هم کمک میکنه مطالب رو بهتر بفهمید هم نکات اضافه ای داره که در ادامه کمکتون میکنه "

شیوه ی مطالعه ی زبان و ادبیات فارسی : 

ببینید بچه ها عمده مشکل ما در زبان مادری خودمون هست ؛ ما به این زبان تکلم میکنیم ، ولی وقتی بخوایم به صورت کتابی بخونیمش نفسمون بند میاد . 

اما باور کنید اینقدرا هم درس سختی نیست .

خیلی هم شیرینه ..

به شخصه من تا ۱ ماه پیش ازش بدم میومد اما الان اینقدر دوسش دارم که نگو .

فقط باید یاد بگیری که چطور مطالعش کنی که در ادامه ی مطلب میگم .

۱.در وهله ی اول شما باید روی خوندن متون نثر و نظم کار کنید .

چون ممکنه در بحثی مثل عروض اگر خوانش رو بلد نباشید با مشکل بر بخورید .

یا در بخش های مهم دیگه مثل پیدا کردن ارایه های ادبی به مشکل بربخورید ؛ پس لطفا روی خواندش کار کنید .

۲. مرحله ی دوم طریقه ی حل مسائلی قبیل " قرابت معنایی " هستش .

ببینید این بحث قرابت معنایی بسیار به مورد اول نزدیک هست ؛ یعنی باز هم نیازمند به خوانش درست هست ، با این فرق که باید به فضای فکری روی متن دقت بشه .

ببینید هر شعر یا متنی که برای قرابت معنایی میدن یا جنبه ی مثبت داره یا جنبه ی منفی .

مثلا موضوعش در مورد فرا رسیدن بهاره این میشه مثبت ؛ یا موضوع در مورد رفتن معشوقه که این میشه منفی . 

حالا شما در در نظر گرفتن فضای منفی و مثبت شعر و متن ۴ گزینه ی روی میز رو کنار هم میذارید و اون گزینه ای که مفهوم منفی داره رو باید انتخاب کنید ؛ به همین سادگی میتونید یک تست قرابت معنایی رو حل کنید چون یکی از گزینه ها فقط با مفهوم مثبت و منفی ما نزدیکی داره و بقیه دور از مطلب هستن ...

با تکنیک مثبت منفی به راحتی میتونید تشخیص بدید گزینه ی مرتبط رو .

ابته اینم بگم در طول ترم که ادبیات کار میکنید کتاب های جامع تست رو تهیه کنید و تست زیاد کار کنید .

این شیوه ای که گفتم رو پیاده کنید و لذت قرابت معنایی رو بچشید .

۳.مرحله ی سوم در مورد "نقد و بررسی نظم و نثر" هستش . 

فکر نمیکنم این قسمت بدرد کسی جز بچهای انسانی بخوره ، چون شامل مباحث علوم و فنون ادبی درس تخصصی بچهای انسانی هستش اما خب ...!!

ببینید کتاب ع.ف دهم کامل و جامع توضیحات نقد و بررسی رو داده .

مثلا گفته که شعر و نثر باید در سه سطح یا قلمرو زبانی ، ادبی ، فکری بررسی بشه و هر سطح شامل چه مباحثی میشه و ... 

اگر میخوای یاد بگیرید چطور کالبدشکافی کنید اول باید کتاب دهم رو (دِرو) کنید .

نمیگم دوره کنید چون دوره کردن بدرد نمیخوره . 

وقتی که شیوه ی کار رو کامل یاد گرفتی باز میرسی به مرحله ی اول که گفتم یعنی چی ؟ 

خوانش !

بله مرحله ی اول خوانش هست .

یعنی شما باید اون شعر و نثر رو کامل و با دقت بخونی بدونی پارگی در خوندن متن و اشتباه خوندن تا لحن کار بیاد دستت .

مرحله ی دومشم بررسی نکات زبانی هست !

یعنی هر چی که یاد گرفتی درباره ی این قلمرو رو شامل سطح واژگانی ، سطح دستوری یا نحوی رو در این متن پیاده کنید .

مرحله ی سوم پیدا کردن نکات ادبی هست !

یعنی متن نثر یا شعر در سه سطح اوایی ، بیانی و بدیع معنوی بررسی بشه !

مرحله ی چهارم استخراج ویژگی های فکری هست ! 

یعنی متن شعر یا مثر رو باید از لحاظ حال و هوای چیره بر متن نقد بشه .

شعر و نثر از لحاظ فکری انواعی دارن که بخوام بگم یه کتاب میشه .

پس بهتره شما که دانش اموز رشته ی انسانی هستی بری توی کتاب علوم فنون ادبی ۱ بخونیشون .

باز هم میگم این قسمت از مطلبم شاخص دانش اموزای انسانیه . 

و اما مرحله ی اخر نتیجه گیری و تایین نوع هست !

یعنی چی حالا ؟ یعنی اینکه نوع ادبی متن نثر یا شعر رو مشخص کنید .

نوع ادبی یعنی نوع ادبیاتی که برایم مطرح کردن شعر یا نثر به کار رفته چیه . 

مثلا نمایشی ، حماسی ، تغزل ، سیاسی ، اجتماعی و .... 

البته این هم بگم به بچهای "انسانی" که توی قسمت تاریخ ادبیات که ۳ سبک خراسانی و عراقی و هندی هست و هر کدام ویژگی های مختلفی دارن برای یاد گیریشون باید ویژگی ها رو بنویسید و توی اتاقتون بچسبونید و همیشه نگاهتون بهش باشه ؛ چون هم فررارن هم زیاد .

۴.مرحله ی چهارم در مورد "شیوه ی خواندن ارایه ها و پیدا کردن آن ها در متن " هست .

ببینید ادبیات کلا ینی متنی که به ارایه اغشته باشه .

هر کدوم از ما وقتی میخوایم بریم بیرون تیپ میزنیم به خودمون ارایش و زیبایی میدیم و به قولی خیلی با ادب و ادبی میزنیم بیرون از خونه ...

پس ارایه ها هم خوشتیپی ادبیات هستند .

بعضی از بچها ارایه ها رو مثل غول میدونن ؛ اما من میگم دوست عزیزم این تفکر تو درست نیست و باید به حرفای من گوش کنی تا به راحتی یادشون بگیری . 

همینطور که همیشه میگم کار نشد نداره . 

مرحله ی اول اینه که شما برید تعریف اون ارایه رو بخونید .

مثلا ارایه ای مثل استعاره . 

تعریفشو کامل که خوندید و انواعشو فهمیدید اون وقت میتونید توی مطلبی که بهتون میدن پیداش کنید .

مثلا میگه انواع استعاره : مصرحه ، مکنیه

در مصرحه : مشبه حذف و مشبه و به ذکر میشه 

در مکنیه : مشبه به حذف و مشبه باقی میمونه 

یا مواردی قبیل : 

تشخیص نوعی استعاره ی مکنیه هست 

و ...‌ رو باید دقیق بخونید .

نه فقط استعاره رو همه ی ارایه های ادبی رو .

بعدش باید با تست های فراوان و اشتباهات فراوانی که میکنید مسیر حل مسایل دارای ارایه ها رو یاد میگیرید .

اتفاقا شیرینی یاد گیری ارایه ها توی اشتباهاتیه که میکنی . 

البته بگما باید برگردی اصلاحشون کنی ..

مرحله ی دوم دقت در خواندن اون مطلب ادبی هست .

باید با دقت و تمام و کمال هم صورت سوال و هم چهار گزینه خونده بشن تا بتونید سیاه و از سفید تشخیص بدید .

خب اینم از شیوه ی خوندن ادبیات ، باید دقتت زیاد باشه ، خوب بخونی و زیاد تمرین کنی .

مثل ریاضی و فیزیک ....

شیوه ی خواندن زبان و ادبیات عربی : 

ببینید زبان عربی یه سر و گردن از فارسی "بنظر من " بالا تره .

میگی چرا ؟ میگم چون اگه کسره بشه فتحه ، معنی کلمه ، نقش کلمه و کلا قواعد کلمه عوض میشه .

الان فهمستی ؟ 

خب حالا چطوری با این غول دوست داشتنی رو به رو بشیم ؟ 

مرحله ی اول 

خواندن کلمات جدید هر درس به همراه متن درس :

در این مرحله شما باید کلمات رو اول بخونید .

البته با تلفظ صحیح .

ببینید در اینجا باز هم برمیگردیم به مبحث اولیه یعنی " خوندن " اصول هر زبان خواندن و تلفظ درس کلماتش هست مخصوصا عربی . 

چون گفتم که یه حرف حرکت جا به جا بشه کله برنامه عوض میشه .

بعد از کلمات نوبت به متن میرسه متن رو میخونید و بسیار ساده و خودمونی و روان با توجه به " قوائد" ی که خوندی برای خودت ترجمه میکنی .

اینم بگم کلمات فررارن و باید مرتب تکرار بشن .

مرحله ی دوم : 

خواندن قوائد به سبک ابوالفضل : 

بعد از متن هر درس یه قسمت هست به اسم "اعلموا" یعنی بدانید .

شما باید در این قسمت واقعا بدانید چون اگر ندانید تا پایه ی ۱۲ م مثل کامیونی میمونید که داره با چند هزار کیلو بار کنار یه دره حرکت میکنه و هر ثانیه امکان لغزش و فرو رفتن در دره هست .

پس به تک تک نکاتی که توی این بخش اشاره میکنم توجه کن که توی این دره نیوفتی .

اینم بدونید که من الکی حرف نمیزنم و مشاورم رتبه ی ۳۵ کنکور سراسری هستش . 

مشاور من نه اهل گاجه نه قلمچی 

یکی از معلمان من و بهترین دوستم هست که بهتر از صد تا مشاوره واس ادم .

من هر چی میگم و بلدم از اونه .

اون با جون و دل به من یاد داد ، منم با جون و دل به شما یاد میدم ، پس خواهشا با جون و دل مطالعه کنید مطلبو .

خب بریم سر اصل مطلب ! 

کجا بودیم ؟ 

اها ! 

گفتیم اگر قوائد رو خوب کار نکنید توی منجلاب میوفتید .

بهتره برای قوائد همون طور که اول مطلب گفتم یک کتاب کمک درسی کنارت باشه و قوائد رو از روی اون بخونی چون کتاب در حد یه بسم الله برات توضیح داده .

قوائد و خوب که خوندی و کامل و شسته رفته توی جزوت کپی کردی ؛ اون وقت میری قائده هایی رو که خوندی توی متن پیدا میکنی .

البته اینم بگم که شما باید یه دفتر یا یه تخته وایت برد مخصوص تمرین عربی و فارسی و انگلیسی بذارید تا بتونید به بهترین نحو یاد بگیرید .

سعی کنید در خوندن این درس ها برای خودتون نقش معلم رو بازی کنید و برای در و دیوار یا خواهر برادرتون توضیحشون بدید .

اینطور درسو بهتر یاد میگیرید .

خب گفتم میریم سراغ متن ؛ سراغ متن که رفتیم مثلا قائده ای خوندیم راجب به باب های ثلاثی مزید و مجرد باید بگردیم کلماتی که ثلاثی مجرد و مزید هستن رو پیدا کنیم و بگیم از چه بابی هست و از چه صیغه ای هست ؛ تا در بحث باب ها راه بیوفتیم .

نکته : اگر میخواید باب ها رو کامل یاد بگیرید ۴ ۵ تا فعل بیارید توی ۸ تا باب بندازید ماضی مضارع و امرشونو کامل صرف کنید تا با انواع ضیغهاشون اشنا بشید . من این کارو کردم جواب داد .

هدف باب ها تقویت سطح واژگانیتون هست .

خب اینم از قوائد !

پس شد وقتی که خوندی بیای و روی متن پیاده کنی ! 

مرحله ی سوم : 

" تمارین را کامل حل کنید " 

در این مرحله شما میرسید به تمرینات !

کامل حلشون کنید .

اشکالاتتون رو بپرسید نذارید انباشته بشه .

اگر این کار ها رو انجام بدید عربی کنکور رو ۱۰۰ میزنید خیلی راحت کافیه تلاش کنی ، این کارا رو انجام بدی و خودتو باور داشته باشی .

شیوه ی خواندن زبان و ادبیات انگلیسی : 

خب میرسیم به درس مورد علاقه ی من ! 

زبان انگلیسی !!!!(((:

برای انگلیسی کافیه کار هایی که برای عربی گفتم رو انجام بدید و برای قوائد هم یک کتاب کمک درسی کنارتون باشه ....

کلماتی که بلد نیستید رو از روی دیکشنری که توی گوشیتون هست ترجمه کنید و زیرش معنیشو بنویسید و یادش بگیرید .

سعی کنید اصلا تلفظ رو به فارسی کنارشون ننویسید .

برای املای کلمات باید اون ها رو نوشت و تمرین کرد ... 

چیز سختی نیست ، فقط تمرین تمرین تمرین میخوان این ۳ درس ...

خب امیدوارم مطالب فوق کمکتون کرده باشن 

ببخشید طولانی شد.

 

مخلصیم _ ابوالفضل الحسین (ادمین پشت کنکوری )

طعم تلخ گناهان (حقیقتی که همه تجربه کردند)★بسیار مهم لطفأ همه بخونید★

(به نام خالق پاک و بی همتا)

چیزی که همه ی ما حقیقت و طعم تلخ آن را چشیدیم گناه است.

خودارضایی؛بلایی که عمر و شخصیت واقعی یک انسان شریف را تبدیل به یک انسان پست و حقیر میکند.

چشم چرانی:لذتی که بعد از دیدن نامحرم چه در فضای اجتماعی و چه در فضای مجازی  به دست می آید شاید اولش خوب باشد ولی بعد که از صحنه دور شدیم حال بسیار بد روحی و حالت پژمردی را به دنبال دارد

شهوترانی:اولش یه لذت کوتاهی داره اما بعد ها این لذت کوتاهی که تجربه کردین تمام لذتها و موفقیتهای خوب زندگی را از شما میگیره.

شرابخواری و حرام خواری:درسته حالت مستی بهتون دست میده و یک حالت شاد دارین اما این حالت شاد بودن و مست بودن همیشه دوام نداره و بازم میرید سراغش          

زناکاری:درسته که تجربش کردین اما بعد از این که این کار کثیف و انجام دادین دلتون میخواد یبار دیگه هم با یکی دیگه زنا کنید و فکر میکنید که شاید لذت اون یکی بهتر از این یکی باشه و همینطور ادامه داره تا جایی که شما کل عمرتون و آبروتون و در زنا کردن و گناه کردن گذروندین.

در واقع هر گناهی که انجام میدین نوعی اعتیاده که عمر و آینده ی شما را تباه میکنه و اگر لذت کوتاهی داشت اون لذت کوتاه باعث از بین رفتن انرژی های روحی و جسمی میشه و حتی در بیشتر مواقع کسانی هم هستند که اتفاقات بدی براشون میفته و میدونن که علت اصلی این اتفاقات انجام دادن گناهانیه که در گذشته انجام داده بودن ولی هنوز هم توبه نمیکنند و این قدر به خودشون مغرور و حریص هستند که دوست دارند همینطور با همه ی گناهانی که کردند یه روزی خاکشون کنند .و با این همه اتفاقات بد بازم اصلأ خدا را  قبول ندارند.

خادم همه شما خوبان:امید امیدوار۱۳۷۰