همراهان عزیز سلام

ان شاء الله حال همگی خوب و اوضاع بر وفق مرادتون باشه.

توی این مطلب سعی کردم نکاتی رو درمورد عوارض خودارضایی بیان کنم.

لطفا با دقت این مطلب رو بخونید/ان شاء الله پاسخ چند پرسش اساسی خودتون رو متوجه میشین.

 

عوارض کار ناپسند استمنا از چند لحاظ مورد بررسی قرار میگیرن اما به طور کلی میشه این عوارض رو در دو دسته بررسی کرد:

 

 1) عوارضی که واقعا برای فرد اتفاق افتاده و جسم و روحش رو تحت تاثیر قرار میده.

 2) عوارضی که فرد به خودش تلقین میکنه (که حالا این عوارض یا واقعا در شخص مبتلا وجود نداره و یا به اون شدتی که فکر میکنه نیست!) 

که به ترتیب بررسیشون میکنیم...

  مشاهده کامل متن در ادامه مطلب  

...

1. عوارض جسمی و روحی

نکته مهمی که درمورد این طور عوارض شایان ذکره، اینه که شدت بروز این عوارض در افراد مختلف با توجه به بازه زمانی و شدت انجام استمنا و همینطور ویژگی های فیزیکی و روحی و عادات شخصی میتونه متفاوت باشه.

به عنوان مثال ممکنه شخصی علی رغم انجام این عمل زشت، برنامه غذایی کامل و غنی شده ای داشته باشه و ویتامین ها و مواد مورد نیازی که از این طریق از دست میده رو دوباره با غذایی که میخوره بازیابی کنه و از این لحاظ دچار مشکلاتی مثل ضعف و کمبود انرژی (به شکل حاد) نباشه.

همینطور ممکنه کسی به طور ذاتی بنیه ای قوی داشته باشه و مشکلات جسمی زیادی رو تجربه نکنه.

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که عوارض خودارضایی رو مطالعه کرده باشین و متوجه شده باشین که بعضی از این عوارض در شما وجود ندارن و یا جزئی هستن و خیلی به چشم نمیان.

[اما این به این معنی نیست که فرضا کسی که بنیه قوی داره هیچوقت به مشکل برنخواهد خورد]

استمنا عملی هست که باعث میشه قوای بدنی به تدریج تحلیل برن و با گذشت زمان فرد نسبت به گذشته خیلی ضعیف بشه اما چون این اتفاقات به صورت تدریجی رخ میدن فرد تغییرات آنچنانی در خودش حس نمیکنه مگر اینکه در موقعیتی خاص قرار بگیره و اونجا متوجه این تغییرها بشه (مثلا بعد از مدتها شرایط یک ورزش خاص براش فراهم بشه و ببینه که خیلی از کارها و حرکاتی که در گذشته راحت انجامشون میداد رو دیگه نمیتونه به سادگی انجام بده)

نکته بعدی درمورد زمینه وراثتی افراد و استعداد اونها برای پذیرش عوارض عمل قبیح استمناست.

برای درک بهتر با یک مثال شروع میکنم.

تصور کنین در اقوام و بستگان شخصی، چندین نفر به بیماری دیابت نوع دو مبتلا باشن. دیابت نوع دو برخلاف نوع یک که تقریبا کاملا ژنتیکی هست، علاوه بر وراثت تحت تاثیر محیط هم هست.

یعنی کسی که زمینه ابتلا به دیابت نوع دو رو داره (از نظر ژنی)، میتونه با کارهایی مثل ورزش منظم، برنامه سالم غذایی، استراحت کافی و کنترل مصرف مواد شیرین و... تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کنه.

خب مشخصه که چنین فردی اگه کنترل کافی روی غذا و خوابش نداشته باشه، احتمال اینکه به این بیماری مبتلا بشه خیلی بیشتر از کسی هست که زمینه ارثی ابتلا به دیابت رو نداره.

درمورد برخی عوارض استمنا هم این نکته صادقه. عارضه ای مثل ضعیف شدن چشم در افراد مبتلا به خ.ا دیده میشه اما بعضی از افراد مبتلا ممکنه چنین عارضه ای رو تجربه نکنن و بیناییشون دچار مشکلی نشه. برعکس برخی افراد ممکنه حتی مدت زمان ابتلاشون کمتر از افراد دسته قبلی باشه اما چون زمینه ارثی ضعف چشم رو دارن، قوه بیناییشون راحت تر از افراد دسته اول دچار اختلال میشه.

با این وجود برخی افراد مبتلا که میبینن عارضه ای از این قبیل گریبانگیرشون نشده، ممکنه فکر کنن که در برابر این کار زشت و همه عوارضش کاملا مقاوم هستن! و این عوارض یا صحت نداره و یا فقط بقیه دچارش میشن! و با این فرضیه ی ساختگی مدتها خودشون رو توجیه کنن و به این کار زشت ادامه بدن.

کاملا مشخصه این دسته افراد فقط سر خودشون رو شیره میمالن و روز به روز متحمل آسیبهای بیشتری میشن!

تا اینجا بیشتر درمورد عوارض جسمی صحبت شد.

درمورد عوارض روحی (مثل کاهش اعتماد به نفس - پرخاشگری - احساس گناه - افسردگی و...) هم مثل عوارض جسمی این نکته صادقه که در افراد مختلف متفاوته و با توجه به شرایط زندگی فرد، دوستان و اطرافیان، گرایش های مذهبی و... میزان این نوع حالات روحی در افراد فرق میکنه.

مهم ترین نکته درمورد این طور عوارض و همینطور عوارض جسمی اینه که قرار نیست موندگار باشن و حتی خیلی از اونها در بازه 40روزه ترک تا حد زیادی بهبود پیدا میکنن (نکات بیشتری درمورد این موضوع در قسمتهای بعدی این مطلب ذکر خواهد شد)

2. عوارض حاصل از تلقین

اثر تلقین رو به هیچ وجه نباید دست کم گرفت! این کار انقدر قدرتمنده که هم روح و هم جسم انسان رو تحت تاثیر قرار میده. خیلی از بیماری ها در اثر تلقین بهبود پیدا کردن و خیلی شون در اثر تلقین به وجود اومدن!

این که کسی مدام به خودش القا کنه که افسردگی داره و مثل آدم های افسرده رفتار کنه و هر احساس بدی که براش به وجود میاد رو به این بیماری نسبت بده، مشخصه که بعد از مدتی احتمال اینکه واقعا دچار افسردگی بشه، بالا میره و حتی ممکنه به مرحله ای برسه که نیاز جدی به درمان پیدا کنه!

برای درک اثر تلقین کافیه یک روزی که بی حوصله هستین و یا به قولی حس و حال انجام کارهای روزانه تون رو ندارین، برای چند دقیقه شبیه افراد پرانــرژی رفتار کنید! مثلا اگر وسط درس خوندن حوصلتون سر رفت، کافیه همون لحظه صاف بشینین، نفس عمیــق بکشین و چهرتون رو از حالت بیحوصلگی به حالت شاد و پرانــرژی تغییر بدین...

با این کارها ظرف فقط چند ثانیه میبینین حس و حالی که قبل از این وجود نداشت، سراسر وجود شما رو فرا میگیره و انــرژی به تـک تـک سلولهای بدنتون تزریق میشه!

(همین حالا هم میتونید امتحانش کنید :)

ترک خ.ا به خودی خود باعث بهبود روحیه فرد میشه اما شما هم میتونین با تلقین روند خوب شدن رو سریع و سریع تر کنین.. و همچنین میتونین روند عادیش رو کند کنین!! انتخاب با خودتونه... میتونین به همه حس های منفی نــــــــــه بگین و عوضش مثبت فکر کنین و برعکس..

به هیچ وجه به خودتون تلقین نکنین که حافظتون کند شده! به جای این کار از راهکارهای افزایش قدرت حافظه استفاده کنین. وقتی موضوعی یادتون میره به مغزتون فشار زیادی وارد نکنین!! این کار اثر منفی روی ذهن شما میذاره و به علاوه باعث تقویت این باور میشه که حافظه شما کاهش پیدا کرده.

بهترین کار رها کردن اون موضوع و فکر کردن به چیزهای دیگست... (مثلا وقتی دارید امتحان میدین، هیچ اجباری وجود نداره که حتما به ترتیب به سوالها جواب بدین! پیش میاد به خاطر استرس، عدم تمرکز و... آدم موضوعی رو چند لحظه فراموش میکنه. اگه جواب یکی از سوالها یادتون رفت، اون سوال رو علامت بزنین و با آرامش به سوالهای بعدی جواب بدین و پاسخگویی به اون سوال رو به آخر امتحان موکول کنین. تجربه ثابت کرده که با این کار نه تنها از هدر دادن وقت جلوگیری میشه بلکه در اکثر مواقع جواب اون سوال به راحتی یادمون میاد.)

مثبت باشید :)

به اتفاقات اطراف به چشم فرصت نگاه کنین... حتی اگه خوشایند نباشن.

اگر منفی فکر کنین از بهترین اتفاقات هم نمیتونین بهره کافی رو ببرین چون همش منتظر اتفاق های بد بعدی هستین!

...

بعضی افراد فکر میکنن عوارض خ.ا همه و همه حاصل تلقینه (این افراد از اون ور بوم میافتن!)

و فکر میکنن ذکر عوارض فقط جنبه تهدید کردن داره تا کسی سمت این کار نره و وقتی ازشون دلیلش رو میپرسی میگن توی فلان سایت خارجی نوشته که این کار عوارض نداره (و تازه فایده هم داره!!!)

البته این موضوع تا حدی میتونه درست باشه (جنبه تهدید) ... مثلا برخلاف تصور عوام خ.ا تاثیر آن چنانی روی ناباروری نداره و گاهی صرفا جهت نهی افراد از این کار پست، این طور مواردی گفته میشن(که البته خیلی کم هستن) - نکته دوم اینکه قرار نیست همه عوارض در همه افراد اتفاق بیافته (با توجه به زمینه ارثی و... که توضیح داده شد) پس تا حدی این صحبت که برخی عوارض به خاطر این تلقین ها به وجود اومدن(یا بهتره بگم تشدید شدن)، درسته اما این که بخوایم به یک یا دو سایت خارجی بسنده کنیم و طبق صلاح دید چند آدم خدانشناس(!) به این کار زشت ادامه بدیم، کاری خلاف عقل و منطِقِه.

(به علاوه تنها کاری که این سایتها میکنن اینه که میان فواید رابطه جنسی رو ذکر میکنن و اونها رو به خ.ا ربط میدن!! کاملا مشخصه که انتشار این نوع مطالب مغرضانه است و هدف های خاصی رو دنبال میکنن که تشریح این موضوع دور از هدف مطلب فعلیه)

تنها مطلبی که باید بهش توجه کنیم اینه که:

"بهترین دکتر و بهترین روانشناس خداست... بهترین دکتر و بهترین روانشناس میگه خ.ا نکن!"

 بهبود عوارض

بعضی از دوستان گلمون معتقدن که با گذشت زمان هنوز اونطور که باید، تغییری رو در خودشون حس نمیکنن... شاید همین اتفاق باعث بشه نسبت به ترک شور و شوق خاصی نداشته باشن و همه چیز به همون یکنواختی باشه که قبلا هم بود!

...

خطاب به این دوستان...

باشه آقا... اصلا به فرض محال، ترک هیچ فایده ای هم نداشته باشه و همه چیز مثل قبل باشه و آب از آب تکون نخوره... دوست داری بدتر از این هم بشه..؟ دوست داری ضعیف تر بشی؟ بیشتر و بیشتر توی منجلاب گناه فرو بری و از خدا (منبع همه خوبی ها) دور و دورتر بشی؟ زیر چشمات گودتر بشه؟ آره..؟

معلومه که نه...

پس نگو فایده نداره! اولین فایدش اینه که عوارض رو متوقف و از پیشرفت اونها جلوگیری میکنه.

این خیلی مهمه... نگو آب که از سر گذشت چه یک وجب چه ده وجب!!

به قول بزرگواری وقتی یک وجب باشه باز میتونی یه دست و پایی بزنی و یه نفسی بگیری... اما اگه ده وجب شد چی..؟ الفاتحه مع الصلوات!!!

...

حالا خطاب به همه دوستان

پس طبق مطالب بالا متوجه اولین فایده ترک این کار زشت شدیم :) ---> توقف عوارض

سوالی که برای اکثر دوستان پیش میاد اینه که آیا همــــــــه عوارض خوب میشن؟ و اگر آره حدودا چه زمانی طول میکشه و تا کی باید صبـر کنیم؟

اول از دومی شروع میکنم :)

خ.ا روی سیستم های مختلفی تاثیر میذاره و هرکدوم از این سیستم ها پیچیدگی خاص خودشون رو دارن و به طبع هر سیستمی که پیچیده تر باشه، به زمان بیشتری برای بهبود کامل نیاز داره.

معمولا روحیه فرد تغییرپذیرتر از جسم هست و فرد موفق در ترک خ.ا شادی و شعف روحی رو سریعتر حس میکنه و اون احساس خوب اراده قوی و خوشبختی سریعتر به سراغش میاد... کما اینکه در طول همین دوره 40روزه عوارض جسمی هم تا حد قابل توجهی بهبود پیدا میکنن.  اگر شما در چله دوم به سر میبرید با نگاه کردن به عکسهای چله اول و مقایسه چهره اون زمان با چهره کنونی به خوبی متوجه این تغییرات میشین.

زمان بهبودی در افراد مختلف با توجه به زمان و شدت ابتلای اونها به خ.ا و همینطور عادات شخصی و ویژگی های فیزیکی(که قبلا درمورد اینها صحبت شد) متفاوته. [برای آمارگیری دقیق، از دوستانی که در چله های بالا هستن خواهشمندیم که درمورد بهبودی عوارضشون بیشتر صحبت کنند]

اما قطعا شما میتونین با کارهایی مثل ورزش روزانه(حتی به مدت 10دقیقه هم عالیه!) و تغذیه مناسب(روزی حداقل یک وعده میوه و سبزیجات را داشته باشید!) و همچنین خواب کافی(!) روند بهبودی رو خیلی سریعتر کنید.

سیستمی مثل سیستم دفاعی بدن که تقریبا بیشترین پیچیدگی رو داره(و طی خ.ا متاسفانه تضعیف میشه) برای بهبودی به زمان بیشتری نیاز داره لذا حتی الامکان مواظب سلامتی خودتون باشید تا ان شاء الله به طور کامل خوب بشید و اگر خدای نکرده درگیر بیماری هایی هستین، به درمان اونها بپردازین و در این کار جدیت لازم رو به خرج بدین.

و اما درمورد بهبودی کامل(آیا میشه همه چی مثل اولش بشه..؟) باید بگم که بله! میشه... میشه عوارض کامل کامل برطرف بشه و طوری باشه که با فردی که هیچوقت مبتلای به این کار نبوده فرقی نداشته باشید و هیچکس هم در آینده به هیچ نحوی از گذشته شما باخبر نشه!

اما یک شرط و یک استثنا داره! شرطش اینه که از الان تا هیچوقت هیچوقت دیگه تکرارش نکنین و واقعا به قول و قرارتون پایبند باشین و برای پیــروز شدن به معنی واقعی کلمه بجنگین.

و استثنا هم اینه که در طی دوره ای که مبتلا بودین کار خطرناک و غیر قابل جبران انجام نداده باشین(مثلا جلوگیری از خروج منی در آقایان و وارد کردن جسم خارجی در خانمهای مبتلا که هردو کارهای خطرناکی هستن)

...

امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه.

ضمن اینکه پیشنهاد میکنم مطالب مرتبط با این مطلب رو مطالعه کنین(روی لینکهای زیر کلیک کنید)

عوارض خودارضایی

...

عوارض خودارضایی در دختران

...

فواید بی شمار ترک خودارضایی

یادت نره که با ترک استمنا و خود ارضایی میتونی دوباره سرزندگی و سلامتیت رو به دست بیاری . در این دنیا هیچ چیزی به اندازه سلامتی ارزش نداره و گناهی به اندازه خود ارضایی برای بدن و روح انسان ضرر داشته باشه . پس این کار پرضرر رو با توکل به خدا و با یه اراده واقعی و با دوری از چیزهای تحریک کننده بذارش کنار و دوباره متولد بشو . رهایی تو از خودارضایی مساوی هست با تولد دیگر تو . تولدی که اینبار خیلی شیرینتر از تولد اولت هست .

کاری نداشته باش که بیست سال این کار رو انجام دادی یا یه ماه ، یک میلیون بار این کار رو انجام دادی یا دو بار . موقع ترک کاملا بیخیال باش و اصلا اضطراب و احساس گناه نداشته باش . مطمئن باش که این احساسات مطلوب خدا نیست و وسوسه های شیطان هست . میدونستی این اضطرابها و احساس گناه های بیخود خودش میتونه عاملی باشه برای خود ارضایی ؟ اگر هزاران بار هم توبت رو شکستی و دوباره رفتی سراغش باز هم نا امید نشو .  حتما این احادیث پیامبر و از این دست احادیث رو شنیدی که اگر توبه کنی مثل کسی میشی که تازه از مادر متولد شده و مثل کسی میشی که اصلا گناهی نکرده . پیامبر (ص) فرمودند که اگر آنقدر گناه کنید که گناهانتان به آسمان برسد خداوند توبه شما را میپذیرد .
همین الان که داری این متن رو میخونی توکل کن به خدا و تصمیم بگیر که دیگه انجامش ندی . خودت بعدا ارزش سرنوشت ساز این تصمیمت رو به عینه در زندگیت متوجه خواهی شد .موفق باشی .

خب حالا که اینها رو دونستی به نظرت ارزشش رو داره ؟ وقتش نشده که ازش خلاص بشی ؟ مگه چه چیزهایی به ما میده این کار مورد غضب خدا ؟  این جمله رو هیچ وقت یادت نره که با این کار شاید یه چیز به دست بیاری (که نمیاری) ولی در عوضش چند تا چیز از دست میدی ؟ اینو بکن ملکه ذهنت .

همین الان بذارش کنار تا دوباره مثل سابق سرحال و سرزنده بشی . فقط کافیه پاک باشی و پاک بمونی تا خودت ببینی که چی میشی.